Station Rotterdam Centraal tijdens de coronacrisis

Vervoerders in EU-lidstaten lopen wekelijks honderden miljoenen euro’s aan omzet mis

Spoor(goederen)vervoerders hebben in Europa nog altijd veel last van de voortdurende coronacrisis. De omzet uit reizigersvervoer ligt daardoor de helft lager dan voor de crisis. Dat blijkt uit de jongste COVID Impact Tracker van Community of European Railway and Infrastructure companies (CER).

Vervoerders lopen volgens de CER hierdoor wekelijks bijna 600 miljoen euro aan omzet uit reizigersvervoer mis. Ook de omzet uit het goederenvervoer laat een dalende lijn zien en kwam in het eerste kwartaal van dit jaar 10 procent onder het niveau van voor de crisis uit. In maart liepen spoorgoederenvervoerders gemiddeld 30 miljoen euro per week mis.

Verliezen

De CER heeft daarnaast voor het eerst ook de verliezen bij de spoorbeheerders geïnventariseerd. Deze omzet zit gemiddeld inmiddels op 13 procent onder precrisisniveau, waar dat afgelopen zomer nog 8 procent was.

Doordat in veel landen het einde van de coronacrisis nog niet in zicht is, doet de CER een oproep voor directe steunmaatregelen. Volgens de koepelorganisatie is deze steun ‘onontbeerlijk’ voor het herstel van de spoorsector, zeker met het oog op de European Green Deal.

“Om de doelstellingen van de European Green Deal te halen is een forse modal shift naar het spoor noodzakelijk. De spoorsector is in staat om zowel het Europees herstel als de transitie naar duurzaamheid te ondersteunen, maar dan moet de sector wel sterk genoeg uit de crisis komen”, aldus CER-topman Alberto Mazzola.

Hij voegt er aan toe dat compensatieregelingen zoals de beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer in Nederland daarvoor essentieel zijn, net als een verlaging van de gebruikersvergoeding van het spoor.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.