Hybride waterstof-elektrische trein Alstom

Franse regio’s bestellen twaalf hybride waterstof-elektrische treinen

Drie Franse regio’s hebben twaalf hybride waterstof-elektrische treinen besteld bij leverancier Alstom. Het gaat om Régiolis-treinen uit de Coradia Polyvalent-lijn. De opdracht heeft een waarde van bijna 190 miljoen euro.

De regio’s Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est en Occitanie hebben de treinen besteld. De regio Occitanie ontvangt in 2025 het eerste waterstoftrein-prototype die op de lijn Montréjeau-Luchon gaat rijden die wordt heropend. Bourgogne-Franche-Comté heeft drie Coradia Polyvalent H2’s besteld die onderdeel worden van een regionaal ecosysteem in Auxerre en tussen Auxerre en Laroche-Migennes gaan rijden. De regio Grand Est heeft drie treinen met een optie voor twee aanvullende treinen besteld.

Verduurzaming spoorvervoer

De Franse overheid kwam in 2018 al met een waterstofplan om het spoorvervoer te verduurzamen en draagt ook bij aan de introductie van de waterstof-elektrische treinen. Spoorvervoerder heeft in het PlaneTER-programma verduurzaming van regionale mobiliteitsoplossingen opgenomen om de het aantal TER’s (regionale sneltreinen) verder uit te breiden met duurzaam treinmaterieel. Andere regio’s in Frankrijk hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn in deelname aan een tweede fase van het project.

De hybride waterstof-elektrische Coradia Polyvalent voldoet volgens Alstom aan de vereisten die het uiteenlopende Franse spoornetwerk met zich meebrengt en heeft een actieradius van maximaal 600 kilometer op niet-geëlektrificeerde spoorsecties. De trein bestaat uit vier rijtuigen, is 72 meter lang en beschikt over 218 zitplaatsen. Volgens Alstom heeft de trein dezelfde dynamische prestaties en hetzelfde comfortniveau als de hybride-dieselelektrische versie.

Werkgelegenheid

Franse regio’s hebben sinds 2011 bijna 400 hybride dieselelektrische en volledig elektrische Coradia Polyvalent-treinen aangeschaft. Met de ontwikkeling en productie van Coradia Polyvalent-treinen zijn meer dan 2.000 banen in Frankrijk gemoeid, zowel bij Alstom als zijn leveranciers.

En van de vijftien Alstom-locaties in Frankrijk zijn er zes bij dit project betrokken: Reichshoffen (Bas-Rhin) voor het ontwerp en de assemblage, Ornans (Doubs) voor de motoren, Le Creusot (Saône-et-Loire) voor de draaistellen, Tarbes (Hautes-Pyrénées) voor de tractieketens, Villeurbanne (Rhône) voor de boordelektronica en Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) voor het ontwerp.

Waterstofkampioen

“Frankrijk heeft alles in huis om waterstofkampioen te worden. De Franse overheid spant zich bovendien volledig in om van deze ambitie werkelijkheid te maken. Wij nemen 47 miljoen euro van de ontwikkelingskosten voor Frankrijks eerste regionale waterstoftrein voor onze rekening. Ik ben blij dat de vier partnerregio’s met deze steun hun order voor de eerste veertien treinen hebben kunnen bevestigen”, vertelt Jean-Baptiste Djebbari, onderminister van Transport bij het Franse ministerie van Ecologische Transitie.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Franse regio’s bestellen twaalf hybride waterstof-elektrische treinen”

Rob de Jeu|14.04.21|13:35

Heeft deze trein een waterstofmotor of een brandstofcel?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.