Coradia iLint-waterstoftrein Alstom

Groningen gaat dieseltrein vervangen voor waterstoftrein

De provincie Groningen gaat tegen 2024 waterstoftreinen inzetten op het spoor in Groningen. Dat kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en de Wunderline naar Duitsland. Uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein. Het is voor het eerst in Nederland dat een waterstoftrein in de reizigersdienst gaat rijden.

Als onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek werden in maart van dit jaar tussen Groningen en Leeuwarden proefritten gereden met een waterstoftrein van Alstom. Het ging om een samenwerking tussen de provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en Dekra. Energieleverancier Engie leverde daarbij de groene waterstof en de tankinstallatie.

Testritten

De vier hoofddoelen van de pilot richtten zich op het aanvragen van een ontheffing voor de test, de testritten, het tankproces en de pers- en publieksdag. Bij de testritten is gekeken hoe de trein rijdt, hoe het brandstofverbruik is en hoe het tanken verloopt met een tankinstallatie.

De testritten duurden twee weken en vonden ’s nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij werd de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest. Tijdens de proef bleek de trein volgens dienstregeling te kunnen rijden en ook het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliep zonder problemen. Uit de proef blijkt verder dat het tanken met (groene) waterstof sneller ging dan verwacht en veilig uit te voeren is. Een waterstoftrein bleek bijna 50 procent stiller dan de huidige dieseltrein.

De resultaten zijn vertaald voor alle Groningse spoorlijnen om erachter te komen of de waterstoftrein voor al deze lijnen de dienstregeling haalt. Om dit te doen werden de praktijktestresultaten gecombineerd met een simulatiemodel. Daaruit bleek dat de waterstoftreinen een volwaardig alternatief zijn voor de huidige dieseltreinen.

Vervolgstappen

De volgende stappen zijn het regelen van de financiële middelen en goedkeuring van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor de eerste waterstoftreinen in een reguliere dienstregeling. Volgens gedeputeerde Fleur Gräper is het de bedoeling dat de nieuwe treinen tegen 2024 kunnen rijden als de spooruitbreiding naar Stadskanaal en Duitsland een feit is.

De pilot maakt onderdeel uit van de plannen van de provincie Groningen om het spoorvervoer in het noorden van Nederland te verduurzamen dat nu nog voor een groot deel door dieseltreinen wordt uitgevoerd. In Nederland was het in maart voor het eerst dat een waterstoftrein over het spoor reed, maar de Coradia iLint rijdt in Duitsland al ruim twee jaar in de reizigersdienst. In Duitsland zijn er vanwege de populariteit van de Coradia iLint al tientallen nieuwe treinen besteld.

Coradia iLint, bron: Alstom
Bron: Alstom

Coradia iLint

Alstom gaat de komende periode nieuwe Coradia iLint-treinen uitrusten met een grotere waterstoftank, waarmee ongeveer 1000 kilometer kan worden afgelegd. De eerste treinen worden in 2021 worden opgeleverd. De trein waar de proef mee werd gereden, kan tot 600 kilometer op één brandstoftank rijden.

De waterstoftrein van Alstom is gebaseerd op de dieseltrein Coradia Lint 54. Daarbij is de dieselinstallatie vervangen door een waterstofinstallatie met een brandstofcel, die op het dak van de trein is geplaatst. In de brandstofcel wordt het waterstofgas met uit de omgeving aangezogen zuurstof omgezet in elektriciteit. Deze elektriciteit voedt de batterijen en die voeden de tractiemotor. De batterij onder de vloer kan pieken opvangen tijdens het remmen of accelereren.

SpoorPro was in maart van dit jaar aanwezig bij de testrit met de waterstoftrein en bracht hier verslag van uit.

Bekijk hier het videoverslag:

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “Groningen gaat dieseltrein vervangen voor waterstoftrein”

A C F Sierts|30.09.20|11:12

Ik zie op het plaatje van de trein geen pantograaf. Dat lijkt me een joekel van een gemiste kans, want dat bespaart fors energie en geld. Bij Groningen kan je sowieso op directe stroom rijden, en op de keerpunten lijkt me dat ook bepaald geen gek idee. Eventueel op basis van APS-techniek (‘onderleiding’) ipv 1500V bovenleiding.

Pat Rick|30.09.20|17:39

Laat Groningen maar pilot-gebied zijn voor de nieuwe waterstofeconomie. Groene waterstof voor waterstoftreinen, -bussen, -schepen door windstroom van windparken. Hoogste tijd om nog meer windparken (Gemini-3, -4, -5, …) in gang te zetten. Het aantal nieuwe hoogspanningsljnen kan dan beperkt blijven. Financiering vooral vanuit de Green Deal van Timmermans. Hier kan Nederland een verschil maken. Snel zijn, want in Hamburg gaan ze ook die kant op. En Duitsland heeft al de Tesla-fabriek gekregen

Creative|01.10.20|09:19

Waterstof wordt geproduceerd met een rendement von ongeveer 70% vervolgens heeft een brandstofcel een rendement van maar ongeveer 60% !!!
Direct elektrisch rijden heeft een veel hoger rendement en de laadinfrastructuur is vrijwel overal al aanwezig.
Waarom dan een trein laten rijden op waterstof ?????????

Beter is waterstof o.a als buffer medium te gebruiken zodat je een elektriciteit centrale kan laten draaien op waterstofgas tijdens windstille, grijze dagen.

A C F Sierts|02.10.20|10:39

@ Creative het is heel simpel: overheden en ambtenaren luisteren liever naar de grote lobby’s, grote bedrijven en grote adviesburo’s. En dus betaalt de overheid veelteveel voor zwakke prestaties.

Jaren geleden schreven de eenpitters Arjan Jansons en ik al een ijzersterk adviesrapport voor Provincie Gelderland. Het verdween in een la.

Kennis is niet macht. Kennis is waardeloos als overheid, beleidsmakers en bedrijven hun neus ophalen voor kennis. Alles draait om privaat winstmaken en marktisme.

A C F Sierts|02.10.20|10:59

@ Creative, ook nog ff inhoudelijk: de oplossing is heel simpel: bimode met partiele boven/onderleiding + mini-terugleverend onderstation bij (een deel of evt alle) aanzet/afrempunten. Kan met de NL-1500VDC snel, simpel en goedkoop, want de H2-trein heeft al DC-omzetting aan boord. Bespaart *ERORM* qua onboard-accu’s, gewicht en jaarkilometerkosten.

Retrofit van bestaande diesel-GTW-vloot is ook mogelijk dmv deelvervanging aandrijf-unit. Motor/draaistellen/chassis kan hergebruikt worden.

Jan Hoogenraad|02.10.20|12:58

Ik ben overigens inderdaad benieuwd hoe de geluid en milieu prestaties uitvallen in vergelijking met de WINK, die eind van het jaar in het Noorden gaat rijden.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/06/08/nieuwe-wink-treinen-komen-aan-in-nederland/
Die WINK-en zullen wel stiller zijn dan de huidige treinen.
Na de ombouw naar volledige batterij trein nog meer, en dan zullen die WINK-en en 100 % CO2 vrij (mits gevoed met minimaal zo’n groen contract als nu voor de 1500 Volt bovenleiding geldt.

Pat Rick|02.10.20|15:45

@asierts: in de ideale wereld zou dat moeten. Maar het is te kostbaar als men de trein deels moet herontwerpen voor een klein stukje electrisch in Groningen en stroomlevering dubbel uit te voeren. En dan heeft men subtypes heeft, wat de stuksprijs weer opdrijft, waardoor een business case moeilijker wordt. Wellicht mogelijk als de aantallen veel groter worden.

Pat Rick|02.10.20|15:47

@asierts: Nederlandse ambtenaren zijn zeer conservatief en willen vooral geen fouten maken. Daarom luistert men liever naar ‘gerenomeerde’ bureaus met een flutadvies (of wat men al weet) dan naar een inhoudelijk goed advies. Kijk naar het gepruts naar uitbreiding van de testcapaciteit. Mensenlevens staan op het spel, maar de discussies blijven maar gaan. Buro’s zijn ook vooral geinteresseerd in vervolgopdrachten en zullen daarom ook niet met een eindoplossing komen

Pat Rick|02.10.20|15:47

@Creative: Groningen is ideaal voor waterstof want grote delen zijn (en worden) niet geëlectrificeerd. Een batterijtrein zou hoogstwaarschijnlijk te zwaar worden voor de ondergrond.
Brandstofcel heeft rendement tot 75% met huidige technologie en conversie van stroom naar stroom (via waterstof) kan tot 65% volgens Technisch Weekblad. Dit moet omhoog en de enige manier om dat goed te doen is om dit in de praktijk te verbeteren. Nederland kan veel verdienen met de innovaties op het vlak van H2.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.