De WINK-trein van Arriva, foto: De Vries Media

Nieuwe WINK-treinen komen aan in Nederland

De eerste drie WINK-treinen van Arriva zijn vrijdag vanuit de fabriek van Stadler in Polen in Nederland aangekomen. De nieuwe treinen kwamen bij Venlo de grens over. Met deze voertuigen worden de komende maanden testritten gereden. Een van de treinen is al helemaal in de nieuwe kleurstelling van de nieuwe concessie van de Noordelijke lijnen.

In totaal gaan er 18 nieuwe WINK-treinen in Groningen en Friesland op het spoor rijden. Deze treinen gaan vanaf december 2020 tussen Groningen en Leeuwarden rijden.

Nieuwe treinen

De nieuwe WINK’s zullen op HVO-brandstof gaan rijden, waarvoor er in Groningen en Leeuwarden een HVO-tankinstallatie geplaatst wordt. Deze Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) is een synthetische diesel. Beide tankinstallaties worden ook voorzien van een AdBlue-installatie. AdBlue is een vloeistof, die wordt toegevoegd om de uitstoot van stikstofoxiden te beperken.

WINK is een afkorting voor ‘Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug’ oftewel ‘flexibele innovatieve korte afstandstrein’. De nieuwe WINK treinen krijgen een PowerPack voorzien van een brandstofmotor, batterijen om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen en een pantograaf. De treinen zijn daarmee voorbereid om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op een (deels) geëlektrificeerd spoor.

De WINK biedt ruimte voor maximaal 275 personen, waarvan ongeveer 150 zitplaatsen. Het voertuig heeft een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. Stadler ontving in november 2017 de eerste bestelling voor de WINK van Arriva.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.