Coradia iLint-waterstoftrein Alstom

Wat komt er allemaal kijken bij een pilot met een waterstoftrein?

Een Coradia iLint-waterstoftrein van Alstom.Marieke van Gompel

In Groningen is zaterdag in aanwezigheid van minister Stientje van Veldhoven een Coradia iLint-waterstoftrein aan het publiek en de pers getoond. Tot 14 maart voeren ProRail, Arriva, Alstom en Dekra nachtelijke testritten met deze duurzame trein uit tussen Groningen en Leeuwarden. De redactie van SpoorPro reed dinsdagnacht al mee met een testrit mee en bracht verslag uit.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Wat komt er allemaal kijken bij een pilot met een waterstoftrein?”

Arco Sierts|07.03.20|19:15

Vragen die gesteld kunnen worden:

– hoe groot zijn de meerkosten tov diesel?
– hoe ligt die verhouding tov volledige en partiele electrificatie?
– wie gaat de eenmalige en jaarlijkse meerkosten van waterstof-exploitatie straks betalen?
– is het maatschappelijk wel verantwoord om onrendabele lijnen nog onrendabeler te maken?
– valt het u ook op dat de waterstoftrein ‘als 2 druppels water’ lijkt op de mislukte lightrail-beleids-hype van het vorige decennium?
– wat leren we hiervan ?

Twan Hendriks|09.03.20|09:29

Is het middel niet erger dan de kwaal?

[..]De trein stoot alleen waterdamp en gecondenseerd water uit, waardoor het een zero emissie-voertuig is[..]

Het is alleen maar zero emissie omdat de huidige definitie daar waterdamp niet onder rekent en alleen kijkt naar fossiel.

Maar waterdamp is een veel effectiever broeikasgas dan CO2. Het GWP (Global Warming Potential) van waterdamp is 8, wat betekent dat het een 8x zo effectief broeikasgas is dan CO2.

Antoine Berben|09.03.20|22:07

Een nogal opgeblazen verhaal vind ik dit artikel.
Het treinstel rijdt al langer in Duitsland rond en voldoet daar aan alle hieraan te stellen eisen.
Behalve dat het niet beschikt over ATB lees ik niets over ernstige veiligheidsrisico’s die verbonden zouden zijn geweest aan deze proefritten.
Inderdaad moest er een tankinstallatie worden aangelegd en met de spoorwegbouwer een termijn verzet worden.
Maar is dit nu allemaal voldoende voor zo’n artikel dat bol staat van op de eigen borst klopperij?

Peter Daanen|28.01.21|17:06

Voor elke kWh die via waterstof en brandstofcel door de trein benut wordt moeten er vier geproduceerd worden.
Er moet hiervoor een veelvoud aan windmolens gebouwd worden in een toch al snel vol lopende Noordzee.
Er zal dus nog jaren extra grijze stroom gemaakt moeten worden voor de produktie van H2.
De kosten ervan zullen vele malen hoger zijn dan het gewoon elektificeren van deze lijnen, nog los van de snel degenererende brandstofcellen. Waterstof is een leugen, verspreid door de gasindustrie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.