Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak

Foto: Alstom

ProRail zit in de voorbereidende fase van een nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen. Dat zei Karel van Gils, directeur Innovatie en Technologische Vernieuwing bij ProRail, woensdag in gesprek met SpoorProTV.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak”

Illya Vaes|11.03.21|11:57

Het blijft een feit dat aandrijving met waterstof VIER maal zoveel energie kost als aandrijving van een normale elektrische treinen via bovenleiding. Niet bepaald duurzaam.
Het probeert alleen uit alle macht te vermijden dat (de overheid via) ProRail extra geld moet steken in bovenleiding (en wat onderhoud ervan). Ale complexiteit wordt op de vervoerders afgewenteld: sneller defect, zwaardere treinen (extra slijtage aan spoor!), minder ruimte voor reizigers.
Allemaal strijdig met “Verduurzaamt”.

A C F Sierts|11.03.21|12:26

Goed punt Illya !

Kortom, hoogste tijd dat het Ministerie als ‘stelselbewaker’ een gedegen MKBA laat uitvoeren. We praten hier tenslotte over belastinggeld en over de *integrale* kosten/baten-afweging tussen infra, exploitatie en maatschappij. En *niet* over de interne kostenbesparingsbelangen van de BV ProRail. Ik ga ff wat mensen bellen :)

Illya Vaes|11.03.21|12:44

En let wel: op de lijnen die worden genoemd rijden kwartierdiensten.
In het buitenland zou zo’n druk traject allang onder de draad zijn!

Theo J.A. Dusseldorp|11.03.21|15:20

Hebben jullie wel eens onderzocht hoe vervuilend die draad wel niet is ? En dat energieverliezen van groene waterstof vooral gebaseerd is op fossiel denken ? Hoog tijd dat jullie term verduurzamen een update krijgt.

A C F Sierts|11.03.21|19:31

Beste Theo,

Antwoord mbt je punten:

1: Nee, jij wel? Kom dan maar ff voor de draad ermee :)

2+3: Ik daag je uit om op Railtechlive een presentatie te geven, ik ga zeker kijken !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak | SpoorPro.nl

Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak

Foto: Alstom

ProRail zit in de voorbereidende fase van een nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen. Dat zei Karel van Gils, directeur Innovatie en Technologische Vernieuwing bij ProRail, woensdag in gesprek met SpoorProTV.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak”

Illya Vaes|11.03.21|11:57

Het blijft een feit dat aandrijving met waterstof VIER maal zoveel energie kost als aandrijving van een normale elektrische treinen via bovenleiding. Niet bepaald duurzaam.
Het probeert alleen uit alle macht te vermijden dat (de overheid via) ProRail extra geld moet steken in bovenleiding (en wat onderhoud ervan). Ale complexiteit wordt op de vervoerders afgewenteld: sneller defect, zwaardere treinen (extra slijtage aan spoor!), minder ruimte voor reizigers.
Allemaal strijdig met “Verduurzaamt”.

A C F Sierts|11.03.21|12:26

Goed punt Illya !

Kortom, hoogste tijd dat het Ministerie als ‘stelselbewaker’ een gedegen MKBA laat uitvoeren. We praten hier tenslotte over belastinggeld en over de *integrale* kosten/baten-afweging tussen infra, exploitatie en maatschappij. En *niet* over de interne kostenbesparingsbelangen van de BV ProRail. Ik ga ff wat mensen bellen :)

Illya Vaes|11.03.21|12:44

En let wel: op de lijnen die worden genoemd rijden kwartierdiensten.
In het buitenland zou zo’n druk traject allang onder de draad zijn!

Theo J.A. Dusseldorp|11.03.21|15:20

Hebben jullie wel eens onderzocht hoe vervuilend die draad wel niet is ? En dat energieverliezen van groene waterstof vooral gebaseerd is op fossiel denken ? Hoog tijd dat jullie term verduurzamen een update krijgt.

A C F Sierts|11.03.21|19:31

Beste Theo,

Antwoord mbt je punten:

1: Nee, jij wel? Kom dan maar ff voor de draad ermee :)

2+3: Ik daag je uit om op Railtechlive een presentatie te geven, ik ga zeker kijken !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.