De Coradia iLint-waterstoftrein van Alstom, foto: ProRail

Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak

ProRail zit in de voorbereidende fase van een nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen. Dat zei Karel van Gils, directeur Innovatie en Technologische Vernieuwing bij ProRail, woensdag in gesprek met SpoorProTV.

“We zijn concreet bezig met een project om de volgende proef in Nederland voor te bereiden.” Waar dat gaat gebeuren, kan Van Gils nog niet zeggen. Daarover is men in gesprek met de provincies.

Regionale concessies

Batterijtreinen zijn vooral interessant op regionale concessies waar geen bovenleiding is of waar nu nu dieseltreinen rijden, waardoor Groningen opnieuw een mogelijke testlocatie kan zijn. Daar werden eerder door ProRail, Arriva, Alstom en Dekra nachtelijke testritten met de Coradia iLint-waterstoftrein uitgevoerd. Toch lijkt het waarschijnlijker dat de proef elders zal plaatsvinden.

“We zien dat onze huidige dieseltreinen en diesellocomotieven niet alleen in het noorden rijden, maar ook in het oosten van het land en in het havengebied. Dus we kijken nu wat meer landelijk dan specifiek op een gebied of een lijn. Grote voordeel daarvan is dat we zo van elkaar kunnen leren en elkaars expertise kunnen gebruiken”, besluit Van Gils.

De provincie Groningen gaat tegen 2024 waterstoftreinen inzetten op het spoor in Groningen. Dat kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en de Wunderline naar Duitsland. Uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein.

Lees meer:

Karel van Gils gaat op 31 maart tijdens RailTech Europe dieper op deze materie in. Bezoek voor meer informatie over het programma de website van het evenement. Daar kun je je ook gratis registeren.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “Nieuwe proef met waterstof- en batterijtreinen in de maak”

Illya Vaes|11.03.21|11:57

Het blijft een feit dat aandrijving met waterstof VIER maal zoveel energie kost als aandrijving van een normale elektrische treinen via bovenleiding. Niet bepaald duurzaam.
Het probeert alleen uit alle macht te vermijden dat (de overheid via) ProRail extra geld moet steken in bovenleiding (en wat onderhoud ervan). Ale complexiteit wordt op de vervoerders afgewenteld: sneller defect, zwaardere treinen (extra slijtage aan spoor!), minder ruimte voor reizigers.
Allemaal strijdig met “Verduurzaamt”.

A C F Sierts|11.03.21|12:26

Goed punt Illya !

Kortom, hoogste tijd dat het Ministerie als ‘stelselbewaker’ een gedegen MKBA laat uitvoeren. We praten hier tenslotte over belastinggeld en over de *integrale* kosten/baten-afweging tussen infra, exploitatie en maatschappij. En *niet* over de interne kostenbesparingsbelangen van de BV ProRail. Ik ga ff wat mensen bellen :)

Illya Vaes|11.03.21|12:44

En let wel: op de lijnen die worden genoemd rijden kwartierdiensten.
In het buitenland zou zo’n druk traject allang onder de draad zijn!

Theo J.A. Dusseldorp|11.03.21|15:20

Hebben jullie wel eens onderzocht hoe vervuilend die draad wel niet is ? En dat energieverliezen van groene waterstof vooral gebaseerd is op fossiel denken ? Hoog tijd dat jullie term verduurzamen een update krijgt.

A C F Sierts|11.03.21|19:31

Beste Theo,

Antwoord mbt je punten:

1: Nee, jij wel? Kom dan maar ff voor de draad ermee :)

2+3: Ik daag je uit om op Railtechlive een presentatie te geven, ik ga zeker kijken !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.