Waterstoftrein Alstom, Coradia iLint, InnoTrans Berlijn

Alstom neemt Franse waterstofexpert Helion over

Treinenbouwer en systeemleverancier Alstom rondde vlak voor de paasdagen een tweetal overnames af: Helion Hydrogen Power dat brandstofcellen ontwikkelt, produceert en verkoopt, maar ook het in remsystemen gespecialiseerde Flertex. Beide bedrijven zijn net als Alstom in Frankrijk gevestigd, maar zijn wel wereldwijd actief in met name de spoorsector.

Alstom vervult op dit moment al een pioniersrol met waterstoftreinen, onder meer met de Coradia iLint die al in een aantal landen wordt ingezet in de reguliere dienstregeling. In Nederland deden Arriva, ProRail en Alstom in maart 2020 een proef met deze trein. Met de overname van Helion breidt Alstom zijn kennis van waterstof techniek verder uit.

Wereldwijd in gebruik

Helion Hydrogen Power is inmiddels omgedoopt tot Alstom Hydrogène S.A.S en een volledige dochteronderneming van Alstom. Het bedrijf heeft circa dertig medewerkers in dienst en is gevestigd in Aix-en-Provence. Helion bestrijkt de volledige waardeketen van brandstofcellen: ontwerp, ontwikkeling, fabricage, technische ondersteuning en klanttraining. Het bedrijf richt het zich voornamelijk op de energie- en mobiliteitsmarkt, in Frankrijk en in het buitenland. Helion Hydrogen Power is betrokken geweest bij meer dan honderd projecten en zo’n dertig van zijn oplossingen zijn wereldwijd in gebruik.

“Deze overname is een opwindende ontwikkelingskans voor Helion Hydrogen Power en zijn medewerkers. Alstom zal zich concentreren op het ontwikkelen van het volledige potentieel van de innovatieve technologie en expertise van dit veelbelovende bedrijf. Deze transactie past in de strategie van Alstom om zijn expertise op het gebied van duurzame, intelligente mobiliteit”, aldus Jean-Baptiste Eyméoud, President van Alstom France.

Remblokken

In dezelfde week maakte Alstom ook de overname van Flertex bekend, een groep gespecialiseerd in het ontwerp en de fabricage van remblokken en -schoenen. Dit met name voor de spoorwegindustrie, maar ook voor andere industriële toepassingen. Ook voor remmen geldt, dat Alstom de kennis al in huis had, maar deze met de overname van een specialist op dit gebied wel enorm uitbreidt. Daarnaast is het een mooie aanvulling op de overname van IBRE een paar maanden geleden. IBRE is gespecialiseerd in de ontwikkeling, fabricage en levering van gietijzeren of stalen remschijven.

“We zijn verheugd met deze overname die, net als bij IBRE, onze oplossingen en vaardigheden op het gebied van remmen verbetert om zowel aan onze eigen behoeften als aan die van onze klanten te voldoen”, zegt Eyméoud hierover.

Europese groeistrategie

Flertex is een internationale groep met ongeveer 120 medewerkers, waarvan de overgrote meerderheid werkzaam is in de vestigingen in Gennevilliers (in de regio Île-de-France) en Saint-Florentin (in de regio Bourgogne-Franche-Comté), met een omzet van ongeveer 16 miljoen euro in 2020. Meer dan 50 procent van de omzet komt uit de spoorwegindustrie, voornamelijk in Frankrijk en Europa, maar ook in Latijns-Amerika.

Via de overnames van Flertex, Helion, IBRE en begin maart nog Shunter in Rotterdam werkt Alstom aan zijn Europese groeistrategie waarvan de overname van Bombardier vorig jaar veruit de grootste was in de spoorsector van de afgelopen decennia.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.