Sneeuw station Zwolle, foto: ProRail

Situatie op het spoor blijft onzeker, NS zet voornamelijk sprinters in

Spoorvervoerder NS rijdt dinsdag vanwege het winterweer zoals aangekondigd een aangepaste dienstregeling. Daarbij worden voornamelijk Sprinters ingezet worden. De NS raadt reizigers aan om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor de laatste stand van zaken.

Om ondanks de weersomstandigheden toch zoveel mogelijk reizigers te kunnen vervoeren zet NS zoals gezegd Sprinters in, zodat er ook bij kleine stations gespot kan worden. Waar mogelijk worden de treinen verlengd. Tegenover het NOS Radio 1 Journaal verklaarde woordvoerder Leonie Bosselaar eerder op dinsdag dat er sprake was van een “rustiger beeld” dan maandag.

Nachtelijke treindiensten tegen ijsvorming

Om verdere vertraging te voorkomen heeft ProRail monteurs en hulplocomotieven klaarstaan. Op die manier moeten eventuele storingen snel verholpen kunnen worden. Vanwege de strenge vorst is er kans op ijsafzetting aan bovenleidingen, wat voor problemen kan zorgen. In de nacht van zondag op maandag voerde ProRail daarom zogeheten nachtelijke treindiensten uit, om zo eventuele ijsvorming aan de bovenleiding niet te dik te laten worden. Ook de zogeheten rijpvorming wordt hiermee tegengegaan.

In het verleden gebeurde het nog wel eens dat het stroomcircuit werd opgezet, legt Paul Diks, procesleider assetmanagement, uit op de site van ProRail. “Hierdoor werd de draad iets opgewarmd om zo een ijslaag te laten smelten. Maar dat zaten ook risico’s aan: wanneer je de draad te warm maakt, kan deze doorsmelten. Daar zijn we dus mee gestopt.”

Er loopt deze winter nog een proef om ijsaangroei terug te dringen. De proef zit nog in de testfase. De evaluatie ervan staat gepland voor na de winterperiode, aldus Diks. Daarnaast moeten wissels sneeuw- en ijsvrij gemaakt worden. ProRail moest naar eigen zeggen op “tientallen” locaties aan de slag. Vertragingen door sneeuwduinen op het spoor hebben zich allen in Noord-Holland en Flevoland voorgedaan.

Sneeuw op het spoor bij Hoofddorp, foto: ProRail
Door ’s nachts te blijven rijden wil ProRail ijsvorming aan de bovenleiding tegengaan. Foto: ProRail

 

Wisselend beeld bij regionale vervoerders

Bij de regionale vervoerder Keolis is dinsdagochtend de intercity-verbinding tussen Zwolle en Enschede geschrapt. Arriva rijdt in Limburg, Friesland en Groningen weer met de normale dienstregeling. In Gelderland, Drenthe en Overijssel wordt er met een zogeheten uursdienst gereden. De Valleilijn van Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijdt eveneens weer. De Breng-treinen van de vervoerder rijden daarentegen niet.

Niet alleen de vervoerders ondervinden hinder van het winterweer, ook het spoorgoederenvervoer heeft last van het winterweer. Zo zijn er naast Nederland ook in Duitsland problemen op het spoor door de hevige sneeuwval, onder meer in het naburige Noordrijn-Westfalen.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.