Een ICE-hogesnelheidstrein verlaat het centraal station van Dresden in Duitsland, foto: ANP

‘Financiële steun nodig voor behoud banen in Europese spoorsector’

De Europese Commissie en lidstaten moeten spoorwegondernemingen financieel steunen om de verliezen die zij lijden als gevolg van de coronacrisis te beperken. Door steunmaatregelen kunnen de treinoperaties na de pandemie weer worden hervat en banen van zo’n 2,3 miljoen medewerkers in de spoorsector behouden blijven. Dat schrijven vijf internationale spoororganisaties in een brandbrief aan de Europese Commissie.

De brandbrief is opgesteld door de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER), de European Rail Freight Association (ERFA), de International Union of Wagon Keepers (UIP), de International Union for Road-Rail Combined Transport (UIRR) en de Alliance of Passenger Rail New Entrants (AllRail). Zij vertegenwoordigen het merendeel van de spoorwegondernemingen in Europa.

De organisaties geven aan dat de Europese spoorsector hevig lijdt onder de getroffen maatregelen om een verdere uitbraak van het coronavirus tegen te gaan. Het internationaal personenvervoer per spoor is vrijwel tot stilstand gekomen en het binnenlands personenvervoer is in sommige Europese landen met meer dan 90 procent afgenomen.

Spooroperatie

De Europese spoorgoederenvervoerders, operatoren voor gecombineerd transport, wagoneigenaren, werkplaatsen en mobiele services kunnen dankzij ‘vergaande maatregelen hun operatie op gang houden’. Volgens de organisaties is het spoorgoederenvervoer ‘een strategische asset om goederen te kunnen vervoeren’ in deze moeilijke tijd. Spoorbeheerders in Europa zetten zich volop in ‘om de beschikbaarheid van de spoorinfrastructuur en spooroperatie zo hoog mogelijk te houden’. Maar de coronacrisis treft hen ook, omdat vanwege de afname van met name het passagiersvervoer de inkomsten uit de gebruikersvergoeding sterk verminderd zijn.

De partijen roepen de Europese Unie en de Europese lidstaten op om ervoor te zorgen dat dat alle spoorondernemingen hun bedrijfsactiviteiten tijdens en na de crisis kunnen voortzetten. Ze verwelkomen het steunmaatregelenpakket voor de COVID-19-uitbraak dat onlangs door de Europese Commissie is aangenomen en roept nationale overheden op om dit onder meer in te zetten om de spoorbedrijven in hun land te steunen.

Tekst loopt verder onder foto.

Werkzaamheden in het Duitse Koblenz
Deutsche Bahn voert werkzaamheden aan het spoor uit in Koblenz.

Openbare dienst-contracten

De organisaties vragen lidstaten om spoorvervoerders financieel te compenseren, zodat ze hun contracten kunnen behouden. Ze vragen de Europese Commissie om te bevestigen dat lidstaten vervoerders met openbare dienst-contracten extra steun kunnen toekennen, zonder dat daarvoor voorafgaand toestemming voor nodig is van de Commissie. Naast de vervoerders moeten ook leveranciers van de vervoerssector worden gesteund zoals kaartverkoopdiensten, cateringbedrijven, stationmanagers en goederenterminal omdat ook zij gedupeerd zijn door de afname van het treinverkeer.

“Op lange termijn moeten investeringen in spoorprojecten worden zekergesteld, omdat zij een positief effect hebben op regionale en nationale economieën. Meer dan 2,3 miljoen mensen zijn werkzaam in het personen- en goederenvervoer per spoor, gecombineerd transport, wagoneigenaren, onderhoudswerkplaatsen, ticketservices en spoorleveranciers. Het behouden van de investeringen in spoorprojecten is nodig om de economische levenslijn van de Europese economie als geheel te behouden”, aldus de organisaties.

EU-subsidies

De coronacrisis heeft volgens CER, ERFA, UIP, UIRR en AllRail er al toe geleid dat doorlopende EU-investeringen in het spoor zijn vertraagd of stilgelegd. Daarbij gaat het zowel om aanleg van nieuwe infrastructuur als tijdige aflevering van nieuw treinmaterieel. Een prijstoename van bestelde materialen, service en werkzaamheden zou de situatie bovendien verergeren.

Wat ook nog meespeelt is dat de huidige Europese wetgeving het op dit moment niet toestaat dat projecten die deels met EU-subsidies worden gefinancierd met een jaar of langer worden verlengd. Om een ‘investeringscrisis in de spoorsector’ te voorkomen, roepen de partijen de Europese Commissie op om aanpassingen te maken in bestaande regelgeving om de projecten zeker te stellen.

Tekst loopt verder onder foto.

Gotthard, spoorlijn, Zwitserland
De Gotthardspoorlijn tussen Immensee en Chiasso in Zwitserland.

Spoorpersoneel

Verder pleiten de partijen ervoor om treinmachinisten en ander spoorpersoneel betrokken bij de treindienst als ‘strategisch personeel’ classificeren. Dit moet ervoor zorgen dat zij zonder onnodige restricties de grenzen over kunnen gaan en treindiensten soepel kunnen laten verlopen. “Zoals ook al in de communicatie van de Europese Commissie over de Green Lanes is aangegeven moeten treinmachinisten en werknemers in de operatie uitgesloten worden van nationale regels over reisrestricties en verplichte quarantaine.”

Spoorbeheerders dienen extra financiële steun te krijgen zodat de spoornetwerken ook tijdens de coronacrisis goed beschikbaar blijven. De steun zou er ook toe kunnen bijdragen dat de gebruikersvergoeding voor het spoor en de energieheffing tijdelijk worden teruggebracht.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.