Een trein van Arriva, foto: ANP

Hoogste rechter: ProRail rekende onterecht te hoge spoortarieven

ProRail heeft spoorvervoerders in 2015 en 2016 onterecht te veel laten betalen voor het gebruik van het spoor. De vraag of een door het kabinet gewenste bezuiniging via de gebruikersvergoeding in rekening mag worden gebracht bij spoorvervoerders is echter onbeantwoord gebleven. Dit blijkt uit een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Hoogste rechter: ProRail rekende onterecht te hoge spoortarieven”

Twan Laan|28.06.18|11:52

De vraag of een bezuiniging in de gebruiksvergoeding kan worden doorberekend is niet eenduidig te beantwoorden. Als de overheid besluit dat ProRail (voor de staat) goedkopere, maar kwalitatief slechter investeren moet, kan dat ertoe leiden dat de door de vervoerder veroorzaakte kosten stijgen en dus ook de gebruiksvergoeding. Daarnaast kan de overheid ProRail opdragen om een (hogere) gebruiksvergoedingstoeslag te vragen daar waar de markt dat dragen kan.

René Valk|28.06.18|23:27

Kan ACM de vraag zelf niet rechtstreeks aan de Europese rechters voorleggen ??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoogste rechter: ProRail rekende onterecht te hoge spoortarieven | SpoorPro.nl
Een trein van Arriva, foto: ANP

Hoogste rechter: ProRail rekende onterecht te hoge spoortarieven

ProRail heeft spoorvervoerders in 2015 en 2016 onterecht te veel laten betalen voor het gebruik van het spoor. De vraag of een door het kabinet gewenste bezuiniging via de gebruikersvergoeding in rekening mag worden gebracht bij spoorvervoerders is echter onbeantwoord gebleven. Dit blijkt uit een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Hoogste rechter: ProRail rekende onterecht te hoge spoortarieven”

Twan Laan|28.06.18|11:52

De vraag of een bezuiniging in de gebruiksvergoeding kan worden doorberekend is niet eenduidig te beantwoorden. Als de overheid besluit dat ProRail (voor de staat) goedkopere, maar kwalitatief slechter investeren moet, kan dat ertoe leiden dat de door de vervoerder veroorzaakte kosten stijgen en dus ook de gebruiksvergoeding. Daarnaast kan de overheid ProRail opdragen om een (hogere) gebruiksvergoedingstoeslag te vragen daar waar de markt dat dragen kan.

René Valk|28.06.18|23:27

Kan ACM de vraag zelf niet rechtstreeks aan de Europese rechters voorleggen ??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.