Hoogste rechter: ProRail rekende onterecht te hoge spoortarieven
ProRail heeft spoorvervoerders in 2015 en 2016 onterecht te veel laten betalen voor het gebruik van het spoor. De vraag of een door het kabinet gewenste bezuiniging via de gebruikersvergoeding in rekening mag worden gebracht bij spoorvervoerders is echter onbeantwoord gebleven. Dit blijkt uit een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De vraag of een bezuiniging in de gebruiksvergoeding kan worden doorberekend is niet eenduidig te beantwoorden. Als de overheid besluit dat ProRail (voor de staat) goedkopere, maar kwalitatief slechter investeren moet, kan dat ertoe leiden dat de door de vervoerder veroorzaakte kosten stijgen en dus ook de gebruiksvergoeding. Daarnaast kan de overheid ProRail opdragen om een (hogere) gebruiksvergoedingstoeslag te vragen daar waar de markt dat dragen kan.
Kan ACM de vraag zelf niet rechtstreeks aan de Europese rechters voorleggen ??