ProRail wil eerste proef met zelfrijdende trein in 2018

ProRail gaat in 2018 in samenwerking met Alstom een proef uitvoeren met zelfrijdende treinen op de Betuweroute. Er vinden verder ook gesprekken plaats met de provincie Groningen voor een proef in het personenvervoer. Volgens ProRail heeft autonoom rijden op het spoor veel voordelen, waaronder de mogelijkheid om treinen dichter op elkaar te laten rijden.

Verder is het naar alle waarschijnlijkheid beter voor het energieverbruik omdat de treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Als laatste is dit voordelig voor het rangeren. ProRail maakte onlangs op de Intelligent Rail Summit 2017 al bekend onderzoek te doen naar de mogelijkheid om proeven uit te voeren met zelfrijdende treinen op de Betuweroute en het spoor in Groningen. Deze plannen zijn nu concreter geworden.

Verschillende niveau’s

De eerste proef met zelfrijdende treinen zal plaatsvinden in het spoorgoederenvervoer en op een lijn die is uitgerust met ERTMS, namelijk de Betuweroute. ProRail werkt voor de proef samen met Alstom, omdat Alstom zelf werkt aan de ontwikkeling van Automatic Train Operation voor rail. Bovendien is het goed bekend met de technische systemen op de Betuweroute.

Er bestaan vier verschillende niveau’s van ATO, de afkorting van Automatic Train Operation. Afhankelijk van het niveau dat gekozen worden de handelingen die de machinist moet doen ‘een beetje’ tot ‘volledig’ geautomatiseerd. “Geautomatiseerd rijden kan een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te voeren”, aldus ProRail. De infrabeheerder hoopt verder met de proef in Groningen inzicht te krijgen in de betekenis van ATO op de uitbreiding van capaciteit op het provinciale spoornetwerk.

Europa

ProRail wil niet alleen zelf leren van de proef, maar ook de opgedane kennis delen met alle betrokken partijen, zodat het rijden met automatische treinen een impuls krijgt. Er bestaat in heel Europa interesse in het rijden met autonome treinen en ATO is volgens ProRail dus ook een internationale ontwikkeling. Maar voordat dit realiteit kan worden, moet er nog flink wat gebeuren.

“Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij en gaan we veel leren. Natuurlijk worden machinisten en treindienstleiders nauw betrokken in deze testen en ontwikkeling. Net als op de weg, zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.