Een NS-trein rijdt over het spoor in Den Bosch, foto: ProRail

Meer treinen vanaf 2017 door verbeterde spoorinfrastructuur

Er kunnen vanaf december meer treinen over het Nederlandse spoor rijden, omdat de spoorinfrastructuur flink is verbeterd. Dat meldt ProRail nadat ze de beschikbare ruimte op het spoor voor de dienstregeling van 2017 heeft verdeeld. Onder ongeveer veertig vervoerders werden in totaal 3,3 miljoen treinritten verdeeld. Volgens ProRail is het voor het eerst sinds 2007 dat de dienstregeling zo fors is gewijzigd.



De vervoerders dienden in april hun wensen in bij de spoorbeheerder. Op basis daarvan is ProRail de capaciteit gaan verdelen. Als de ruimte op het spoor is verdeeld, kunnen vervoerders hun dienstregeling vaststellen. Daarna kan ProRail onderhoud en vernieuwing van het spoor definitief inplannen.

Doorstroming treinverkeer

In Utrecht zijn een aantal wissels verwijderd en een aantal sporen in rechte banen gelegd, waardoor de doorstroming van het treinverkeer soepeler verloopt. Rond Amsterdam en Schiphol liggen nu vier in plaats van twee sporen. Dit maakt het mogelijk om op een aantal trajecten meer treinen te laten rijden. Ook is de overstap beter en de wachttijd korter.

Dankzij de oplevering van het project OV SAAL rijden er vanaf december meer NS-treinen tussen Almere/Lelystad en Schiphol en tussen Amsterdam Centraal en Breukelen. Vanaf mei 2017 kan er een nieuwe NS-spitstrein rijden tussen Groningen en Assen. Verder wordt de reistijd verkort van de Intercity Leeuwarden naar de Randstad doordat treinen korter halteren in Zwolle. Ook verbetert de reistijd tussen Arnhem en Nijmegen van het intercity-traject tussen Zwolle en Roosendaal.

Nieuwe treindiensten

Tussen Arnhem en Düsseldorf komt er een nieuwe treindienst bij van Abellio die ook stopt op de stations van Emmerich en Oberhausen. In Limburg start Arriva als nieuwe vervoerder die op de trajecten tussen Nijmegen en Roermond, Roermond en Maastricht Randwyck, Sittard en Kerkrade en Heerlen en Maastricht Randwyck gaat rijden. Tussen de stations Maastricht en Maastricht Randwyck gaan meer treinen rijden.

In 2017 is opnieuw ruimte gereserveerd om goederentreinen van de Betuweroute om te leiden via Brabant en Oost-Nederland. In verband met jarenlange werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute en het derde spoor in Zevenaar is de goederenspoorlijn in bepaalde periodes minder of niet beschikbaar voor goederentreinen.

ProRail kondigt aan dat er de komende tijd veel werkzaamheden voor groot onderhoud gaan plaatsvinden.

Spoorvernieuwing

Op verschillende trajecten zijn bijvoorbeeld vernieuwingen van bovenleidingen en wissels gepland, zoals in Eindhoven en Gouda. Ook zijn er grote vernieuwingswerken rond Assen. ProRail is nog bezig met het inplannen van deze grote onderhoudswerkzaamheden met zo min mogelijk effect op het treinverkeer. Op de drukke trajecten in de Randstad wordt dit vooral een uitdaging, aldus de spoorbeheerder.

In de dienstregeling van 2017 worden de eerste stappen naar hoogfrequent spoorvervoer gemaakt. In 2018 gaan er bijvoorbeeld meer treinen rijden tussen Amsterdam en Eindhoven.

Lees ook:

Iedere 10 minuten een trein Amsterdam-Eindhoven vanaf 2018

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.