Reizigers, perron, drukte, volle trein

Reiziger blijft achter op perron door strenge punctualiteitseisen

De nadruk in de beoordeling van de prestaties van ProRail en NS ligt te veel op de punctualiteitscijfers. Dat zei ProRail-topman Pier Eringa dinsdag tijdens een perslunch op Utrecht Centraal. In de herfst en winter wordt de treindienst uitgedund om aan de strenge punctualiteitseisen te kunnen voldoen. “Wat ik liever doe is de reiziger vervoer aanbieden en niet te veel treinen uit laten vallen.”

Eringa: “In de herfst is de kans dat een trein doorglijdt groter. Een machinist rijdt langzamer om dit te voorkomen. Een trein zou eigenlijk tijdens de herfst en winter meer rijtijd moeten krijgen.” Door de strikte punctualiteitseisen komen ProRail en NS voor een duivels dilemma te staan, stelt de topman. “Er zit een spanning tussen punctualiteit en betrouwbaarheid. Of je rijdt op tijd met minder treinen óf je vervoert mensen. ProRail en NS hebben een gezamenlijke ambitie om meer treinen te laten rijden zodat mensen niet meer hoeven blijven staan.”

KPI’s

Volgens Eringa zou deze ambitie gerealiseerd kunnen worden als de beoordeling van de spoorbedrijven door het ministerie van Infrastructuur en Milieu via de Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI) verandert. “Er moet een balans komen tussen meerdere indicatoren.” Nu ligt de nadruk nog te veel op de KPI punctualiteit. “Een hogere betrouwbaarheid is niet altijd een hogere punctualiteit. Het ministerie legt ProRail en NS nu nog boetes op als er te laag wordt gescoord op de KPI punctualiteit. Eringa vindt dat ook de reiziger moet mee bepalen, waarop NS en ProRail worden beoordeeld.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Reiziger blijft achter op perron door strenge punctualiteitseisen”

Antoine Berben|03.12.15|11:09

Goh, gaat ERINGA nu ook al over de manier waarop de hantering van reistijden door NS dient te worden beoordeeld? Ik maar denken dat ERINGA bij ProRail baas is en daar eigenlijk de handen vol heeft aan de oplossing van de massa’s problemen die daar spelen.Om nog maar eens iets te noemen: hoe zit het met die opgepotte miljoenen voor onderhoud die maar niet werden uitgegeven? Ik lees daar helemaal niets over maar kennelijk is dit voor hem veel belangrijker. Vlucht naar voren heet dit gedrag.

Karel|07.12.15|15:38

focus op de linkerhand terwijl de rechterhand iets anders doet……

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Reiziger blijft achter op perron door strenge punctualiteitseisen | SpoorPro.nl
Reizigers, perron, drukte, volle trein

Reiziger blijft achter op perron door strenge punctualiteitseisen

De nadruk in de beoordeling van de prestaties van ProRail en NS ligt te veel op de punctualiteitscijfers. Dat zei ProRail-topman Pier Eringa dinsdag tijdens een perslunch op Utrecht Centraal. In de herfst en winter wordt de treindienst uitgedund om aan de strenge punctualiteitseisen te kunnen voldoen. “Wat ik liever doe is de reiziger vervoer aanbieden en niet te veel treinen uit laten vallen.”

Eringa: “In de herfst is de kans dat een trein doorglijdt groter. Een machinist rijdt langzamer om dit te voorkomen. Een trein zou eigenlijk tijdens de herfst en winter meer rijtijd moeten krijgen.” Door de strikte punctualiteitseisen komen ProRail en NS voor een duivels dilemma te staan, stelt de topman. “Er zit een spanning tussen punctualiteit en betrouwbaarheid. Of je rijdt op tijd met minder treinen óf je vervoert mensen. ProRail en NS hebben een gezamenlijke ambitie om meer treinen te laten rijden zodat mensen niet meer hoeven blijven staan.”

KPI’s

Volgens Eringa zou deze ambitie gerealiseerd kunnen worden als de beoordeling van de spoorbedrijven door het ministerie van Infrastructuur en Milieu via de Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI) verandert. “Er moet een balans komen tussen meerdere indicatoren.” Nu ligt de nadruk nog te veel op de KPI punctualiteit. “Een hogere betrouwbaarheid is niet altijd een hogere punctualiteit. Het ministerie legt ProRail en NS nu nog boetes op als er te laag wordt gescoord op de KPI punctualiteit. Eringa vindt dat ook de reiziger moet mee bepalen, waarop NS en ProRail worden beoordeeld.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Reiziger blijft achter op perron door strenge punctualiteitseisen”

Antoine Berben|03.12.15|11:09

Goh, gaat ERINGA nu ook al over de manier waarop de hantering van reistijden door NS dient te worden beoordeeld? Ik maar denken dat ERINGA bij ProRail baas is en daar eigenlijk de handen vol heeft aan de oplossing van de massa’s problemen die daar spelen.Om nog maar eens iets te noemen: hoe zit het met die opgepotte miljoenen voor onderhoud die maar niet werden uitgegeven? Ik lees daar helemaal niets over maar kennelijk is dit voor hem veel belangrijker. Vlucht naar voren heet dit gedrag.

Karel|07.12.15|15:38

focus op de linkerhand terwijl de rechterhand iets anders doet……

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.