Ministerie deelt boetes uit aan ProRail en NS

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft ProRail een voorlopige boete opgelegd van 1,5 miljoen euro, omdat in 2013 de punctualiteit op regionale spoorlijnen en van goederentreinen niet hoog genoeg was. De spoorbeheerder heeft volgens het ministerie vanuit haar verantwoordelijkheid voor de verkeersleiding, be- en bijsturing en capaciteitsverdeling op het spoor een belangrijke rol bij het bereiken van een hoge punctualiteit. Treinvervoerder NS kreeg een boete van 2,75 miljoen euro opgelegd over de prestaties in 2012 én een voorlopige boete over de prestaties in 2013.

Voor de reizigerstreinen op het hoofdrailnet lukte het vorig jaar wel om aan de eis voor punctualiteit te voldoen. Als NS en ProRail in 2014 de prestaties verbeteren, worden de boetes over 2013 kwijtgescholden. Begin 2015 neemt staatssecretaris Mansveld een beslissing over de definitieve boetes over 2013.

Prestatieafspraken

NS kreeg de boete omdat de vervoerder prestatieafspraken met de overheid onvoldoende is nagekomen. Mansveld: “Ik verwacht dat NS alles op alles zet om de prestaties verder te verbeteren en de reizigers tevreden te stemmen.”

NS voldeed in 2012 niet aan alle afspraken, daarom legde de staatssecretaris NS vorig jaar een voorlopige boete op. Die kon worden kwijtgescholden als de prestaties in 2013 voldoende verbeterden.

Oordeel reizigers

Naast de feitelijke prestaties, rekent de staatssecretaris het vervoerbedrijf ook af op het oordeel van de reizigers. Die waren in 2012 onder meer ontevreden over de punctualiteit van treinen. Daarnaast vonden zij dat servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn en de kans op een zitplaats in de spits omhoog moet. Hun oordeel was in 2013 niet positiever, daarom moet NS definitief een boete betalen van 2,75 miljoen euro.

Naast de definitieve boete over 2012, legt Mansveld ook een voorlopige boete op voor het jaar 2013. Hoewel 93,6 procent van de treinen in 2013 op tijd reed, waren reizigers minder tevreden over de punctualiteit van de treinen. Ook vonden zij dat de kans op een zitplaats te klein was en zagen ze de conducteur niet vaak genoeg in de trein.

Boete

De staatssecretaris kondigt daarom voor 2013 de maximale boete aan die de vervoerconcessie mogelijk maakt: 2,75 miljoen euro. Reizigers waren in 2013 wel te spreken over de informatie die zij in de trein en op het station kregen bij ontregelingen. Ook vonden zij de stations en treinen schoner dan het jaar ervoor.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.