Staatssecretaris Stientje van Veldhoven en de Oostenrijkse minister van klimaat en mobiliteit Leonore Gewessler tijdens de aankomst van de eerste Nightjet op Amsterdam Centraal, foto: ANP

‘Kabinet Rutte III handelde juist met toekenning Nightjet aan NS’

Het kabinet Rutte III gaf in 2019 miljoenen uit voor de uitbating van een NS-nachttrein. Het wijzigde zelfs de regels van de concessie, en dat blijkt nu niet onwettelijk te zijn geweest. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBd) concludeert dat nadat concurrenten van de NS zich tegen de toekenning hadden verzet en beroep hadden aangetekend.

Maar liefst 6.7 miljoen euro stelde toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) in 2019 beschikbaar voor het subsidiëren van de Nightjet die dagelijks van Amsterdam naar Wenen en Inssbruck vertrekt.

Hoger beroep uitgesloten

Partijen als FlixBus, Allrail en de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland keerden zich tegen de gunning en de toekenning van een subsidie om het exploitatietekort van de NS te dekken. Met het oordeel van het CBd hebben deze partijen nu dus ongelijk gekregen. De uitspraak van het CBd is bindend, dus er kan niet meer over in hoger beroep worden gegaan.

Geen subsidie meer voor internationale nachttreinen

Het nieuwe kabinet Rutte IV geeft te kennen dat ze in de huidige situatie geen subsidie meer zullen verstrekken voor een internationale nachtverbinding. De vraag naar meer en betere nachtverbindingen neemt steeds meer toe, maar volgens het kabinet hoeven die in het vervolg niet per definitie te worden gefaciliteerd door de NS. De huidige consessie loopt nog tot 2024.

Concrete plannen ontbreken

Toch blijft bij het kabinet wel de doelstelling overeind dat Nederlanders de komende jaren vaker de trein pakken als ze op reis gaan binnen Europa. Het kabinet mag dan geen subsidie meer willen verstrekken, het denkt er wel over na hoe het internationale treinverkeer aantrekkelijker gemaakt kan worden voor reizigers. Plannen daarover zijn echter nog niet concreet en moeten nog worden uitgewerkt door het kabinet en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.