EU keurt staatssteun Duitsland van 20 miljard euro goed, ook het spoor profiteert

De Europese Commissie heeft een Duitse staatssteunregeling van 20 miljard euro goedgekeurd om binnenlandse bedrijven te helpen die hebben geleden onder de oorlog in Oekraïne en de daarmee samenhangende sancties. De regeling heeft betrekking op bedrijven in alle sectoren en ook de spoorsector zou hiervan kunnen profiteren. Compensatie voor verhoogde energieprijzen ligt ook op tafel.

“Met deze regeling tot 20 miljard euro zal Duitsland bedrijven ondersteunen in alle sectoren die getroffen zijn door de huidige crisis en de bijbehorende sancties”, zegt Margrethe Vestager, executive vice-president bij de Europese commissie. Europese bedrijven hebben het zwaar door sancties, en de spoorsector is daarop geen uitzondering.

Spoorvervoerders hebben bijvoorbeeld een daling van 80 procent van de Euraziatische volumes gemeld en hun bezorgdheid geuit over de toekomst. Infrabeheerders ontvangen ook minder inkomsten uit Track Access Charges als gevolg van de verminderde volumes. Eerder werd door Litouwen bekend gemaakt dat LTG Infra 20 miljoen euro krijgt ter compensatie van gederfde inkomsten.

Steun aan getroffen bedrijven

Kristian Schmidt, directeur Landvervoer bij de Europese Commissie, sprak over de staatssteun tijdens de RailFreight Summit Special Edition in Brussel. “Met betrekking tot de impact van de sancties heeft de Europese Commissie verschillende besluiten uitgevaardigd die staatssteun toestaan ​​en lidstaten toestaan ​​om de bedrijven en ondernemingen die lijden onder de sanctiepakketten die zijn aangenomen, te compenseren. De staatssteun is niet specifiek voor spoor of vervoer, maar dekt zeker vervoer en spoor. Dus ja, er is een manier om bedrijven te steunen die de negativiteit van de sancties hebben ervaren”, zei hij begin april.

De staatssteun in Duitsland zal plaatsvinden in de vorm van directe subsidies, belasting- of betalingsvoordelen, terugbetaalbare voorschotten, garanties, leningen, eigen vermogen en hybride financiering. Na Duitsland zullen meer lidstaten volgen met op maat gemaakte financiële steunregelingen.

Compensatie voor hoge energieprijzen

Naast financiële verliezen als gevolg van de EU-sancties tegen Rusland, zouden bedrijven in de spoorsector ook kunnen profiteren van een andere steunmaatregel. Volgens de Europese Commissie maakt staatssteun deel uit van het Tijdelijk Crisiskader dat eind maart werd goedgekeurd. Het Kader voorziet ook in financiële compensatie voor bedrijven die lijden onder de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen, die ook een bijproduct van de oorlog zijn.

“Het Tijdelijk Crisiskader biedt hulp om de hoge energieprijzen te compenseren. De steun, die in welke vorm dan ook kan worden verleend, zal bedrijven, met name intensieve energieverbruikers, gedeeltelijk compenseren voor extra kosten als gevolg van uitzonderlijke prijsstijgingen voor gas en elektriciteit. De totale steun per begunstigde mag niet hoger zijn dan 30 procent van de in aanmerking komende kosten, tot een maximum van twee miljoen op een bepaald moment”, kondigde de Europese Commissie aan.

“Als het bedrijf exploitatieverliezen lijdt, kan verdere steun nodig zijn om de voortzetting van de economische activiteit te verzekeren. Daarom zijn voor energie-intensieve gebruikers de steunintensiteiten hoger en kunnen de lidstaten steun verlenen die deze maxima overschrijdt, tot 25 miljoen, en aan ondernemingen die actief zijn in bijzonder getroffen sectoren en subsectoren, tot 50 miljoen”, valt in de aankondiging te lezen.

Dit artikel is eerder verschenen bij zusterpublicatie RailFreight.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.