NS, trein, verkeersleidingspost, Utrecht

ProRail en NS worden kernlid van EU-onderzoeksprogramma EU-Rail

ProRail en NS zijn beide kernlid geworden van het Europees onderzoeksprogramma Europe’s Rail Joint Undertaking (EU Rail), als vertegenwoordigers van de Nederlandse spoorsector. Ze zien grote mogelijkheden in deze Europese ontwikkeling. 

EU Rail is de opvolger van het Europese onderzoek- en innovatieprogramma Shift2Rail. Na het tekenen van de overeenkomst zijn de partners NS en ProRail samen ‘Founding Member’ van EU Rail.

Europese subsidies voor spoorinnovaties

De Europese Commissie en de Europese spoorwegsector starten het programma gezamenlijk op en zetten Europese subsidies in voor spoorinnovaties. Het doel is om doorbraken voor de toekomst te realiseren. Het programma moet helpen om verschillende Europese spoorsystemen beter op elkaar te laten aansluiten, om capaciteitsgroei op het spoor na 2030 mogelijk te maken en om spoorvervoer goedkoper en aantrekkelijker te maken. De innovaties van EU Rail gaan ook helpen om het nationale Toekomstbeeld OV te realiseren.

Het kernlidmaatschap is voor de duur van tien jaar en valt onder het brede programma Horizon Europe, dat eindigt in 2031. Een aantal Nederlandse kennisinstituten, zoals TU Delft, TNO en Deltares, heeft de intentie uitgesproken om aan dit programma mee te werken.

Pijlers voor innovatie en technologie

EU Rail bestaat uit twee pijlers: een innovatiepijler en technologiepijler. In de technologiepijler wordt gewerkt aan de ontwikkeling van technologische vernieuwingen en systeemsprongen binnen Europa en aan manieren om deze vernieuwingen snel te standaardiseren.

In de innovatiepijler staat het ontwikkelen van innovaties centraal. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het verder ontwikkelen van Automatic Train Operation (ATO), het gebruik van data bij het onderhoud van treinen, vermindering van geluid en trillingen, vernieuwingen om rangeren en grensoverschrijdend goederenvervoer beter te faciliteren en het klimaatbestendig maken van spoorconstructies.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail en NS worden kernlid van EU-onderzoeksprogramma EU-Rail | SpoorPro.nl
NS, trein, verkeersleidingspost, Utrecht

ProRail en NS worden kernlid van EU-onderzoeksprogramma EU-Rail

ProRail en NS zijn beide kernlid geworden van het Europees onderzoeksprogramma Europe’s Rail Joint Undertaking (EU Rail), als vertegenwoordigers van de Nederlandse spoorsector. Ze zien grote mogelijkheden in deze Europese ontwikkeling. 

EU Rail is de opvolger van het Europese onderzoek- en innovatieprogramma Shift2Rail. Na het tekenen van de overeenkomst zijn de partners NS en ProRail samen ‘Founding Member’ van EU Rail.

Europese subsidies voor spoorinnovaties

De Europese Commissie en de Europese spoorwegsector starten het programma gezamenlijk op en zetten Europese subsidies in voor spoorinnovaties. Het doel is om doorbraken voor de toekomst te realiseren. Het programma moet helpen om verschillende Europese spoorsystemen beter op elkaar te laten aansluiten, om capaciteitsgroei op het spoor na 2030 mogelijk te maken en om spoorvervoer goedkoper en aantrekkelijker te maken. De innovaties van EU Rail gaan ook helpen om het nationale Toekomstbeeld OV te realiseren.

Het kernlidmaatschap is voor de duur van tien jaar en valt onder het brede programma Horizon Europe, dat eindigt in 2031. Een aantal Nederlandse kennisinstituten, zoals TU Delft, TNO en Deltares, heeft de intentie uitgesproken om aan dit programma mee te werken.

Pijlers voor innovatie en technologie

EU Rail bestaat uit twee pijlers: een innovatiepijler en technologiepijler. In de technologiepijler wordt gewerkt aan de ontwikkeling van technologische vernieuwingen en systeemsprongen binnen Europa en aan manieren om deze vernieuwingen snel te standaardiseren.

In de innovatiepijler staat het ontwikkelen van innovaties centraal. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het verder ontwikkelen van Automatic Train Operation (ATO), het gebruik van data bij het onderhoud van treinen, vermindering van geluid en trillingen, vernieuwingen om rangeren en grensoverschrijdend goederenvervoer beter te faciliteren en het klimaatbestendig maken van spoorconstructies.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.