Jan Tournois, algemeen directeur Tournois

Pilz-topman Jan Tournois loopt voor ‘de troepen uit’ met innovaties

“Mensen die geloven in hun eigen visie zullen bergen verzetten om wat ze hebben bedacht te realiseren”, zegt directeur Jan Tournois van Pilz Nederland. Een leidinggevende moet daarom volgens hem medewerkers motiveren en stimuleren om ideeën aan te dragen. SpoorPro sprak met Tournois over zijn drijfveren als bestuurder van het technologiebedrijf. 

Tournois werkte in het verleden als veiligheidsexpert en bekleedde verschillende managementpositie bij technologiebedrijven, waaronder Ordina. Hij staat inmiddels al zo’n 20 jaar aan de leiding van Pilz Nederland. In 2018 begon hij naast zijn werk aan een studie psychologie. Hij voerde een onderzoek uit naar het effect van beveiligingssystemen voor machines op het gedrag van bestuurders van deze machines.

Ontwikkeling machine heeft invloed op welzijn gebruiker

“Als je een machine ontwikkelt, dan heeft dat invloed op het welzijn of de veiligheid van een medewerker. Als iets onnodig ingewikkeld wordt gemaakt, dan gaan mensen eromheen werken of maken het kapot. Je kunt onderzoek doen naar de mate waarin mensen dingen complex gaan vinden. Daarbij kun je vooraf bepalen wat voor risicogedrag ze gaan vertonen. Gevaren hebben direct effect op welzijn of gevoel van stress.”

“Mijn studie-object is de invoering van slimme veiligheidssystemen. Dit gaat met name over hoe medewerkers met nieuwe technologieën omgaan. En daarbij onderzoeken waar de frustratie ontstaat. Je kunt een machine gebruiksvriendelijker maken en ervoor zorgen dat gebruikers meer vertrouwen in het systeem hebben zonder dat het afbreuk doet aan de veiligheid.”

Aanjagen van innovaties

Tournois is bij Pilz een aanjager van innovaties. “Creëren is conceptueel werken en visies extrapoleren. Als je lijnen die je ziet met elkaar verbindt, dan is het logisch dat er een volgende stap komt, waarbij je iets gaat maken. Dat betekent dat je als leider ver voor de troepen uit moet lopen, zodat jouw bedrijf dingen maakt die later pas interessant zijn voor de markt.”

Als voorbeeld noemt hij ‘fenseless area protection’ waar het bedrijf jaren geleden patent op aan vroeg. “In de industrie staan hekken om machines heen waar mensen niet bij mogen komen. Maar je wilt eigenlijk dat de systemen rekening houden met jou als persoon. Kranen en heftrucs moeten eigenlijk weten waar iedereen is. We hebben daarvoor een slimme oplossing bedacht in de vorm van een polsbandje met een gps-locatie.”

“Omdat een persoon een polsbandje ook af kan doen, hebben we daar een noodsignaal aan toegevoegd en een hartslagdetectie. Zodra iemand het polsbandje afdoet, wordt er een noodsignaal gestuurd.”

Jan Tournois, algemeen directeur Tournois

‘Bruggen en sluizen zijn ook machines’

Naast nieuwe oplossingen bedenken, is creëren volgens Tournois ook het opzetten van nieuwe services. Pilz maakt van oudsher besturingssystemen voor verpakkingsmachines en de industrie. Onder leiding van Tournois wist het bedrijf de services uit te breiden naar andere markten. “Wij hebben jaren geleden ervoor gepleit om besturingssystemen ook te gebruiken voor bruggen en sluizen. Destijds werd een brug en een sluis nog niet echt beschouwd als machine, maar dat zijn ze wel.”

“Wij hebben een lans gebroken bij de overheden en hen gewezen op diverse gevaren en het feit dat ook zij moesten voldoen aan richtlijnen en compliant moesten zijn aan wetgeving. Dit heeft ertoe geleid dat wij al vanaf de start met de overheid samenwerken en een van de belangrijkste spelers zijn voor de automatisering van bruggen en sluizen. Zo’n 10-12 jaar geleden is daar ook rail bij gekomen. We hebben daar destijds een competentiecentrum voor opgezet.

Divisie rail in Nederland

In september van dit jaar is Pilz officieel een divisie Rail in Nederland gestart. Het bedrijf werd de afgelopen jaren een bekende speler in de spoormarkt, met oplossingen voor overwegen, interlocking, objectcontrollers, wisselbesturingssystemen, ERTMS en rollend materieel.

“Vanwege succes en kennisdeling is in 2016 in Duitsland ons besturingssysteem specifiek voor rail gecertificeerd, zodat het in de spoor kan worden toegepast. Daarna had dit een sneeuwbaleffect doordat we ons systeem op steeds meer railapplicaties toepasten. We zijn daarna ook naar interfaces gaan kijken met andere leveranciers.”

Tournois: “We zijn bezig met de digitalisering van het spoor. Straks gaan alle systemen waarmee objecten aangestuurd worden over naar de standaard Eulynx.” ProRail maakte in maart van dit jaar bekend met twaalf bedrijven een ‘innovatiepartnerschap’ aan te gaan om de invoering van ERTMS te versnellen. Ook Pilz werd hiervoor geselecteerd.

‘Concept mobiliteit overstijgt auto’

“Mijn nieuwe uitdaging is nu dat het niet meer gaat om het verkopen van een systeem. Het gaat over het oplossen van een probleem van een klant. Je wilt geen auto meer hebben, maar mobiliteit. Het concept mobiliteit overstijgt de auto. De uitdaging is om een besturingssysteem te mitigeren in iets wat je conceptueel kunt doen.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pilz-topman Jan Tournois loopt voor ‘de troepen uit’ met innovaties | SpoorPro.nl
Jan Tournois, algemeen directeur Tournois

Pilz-topman Jan Tournois loopt voor ‘de troepen uit’ met innovaties

“Mensen die geloven in hun eigen visie zullen bergen verzetten om wat ze hebben bedacht te realiseren”, zegt directeur Jan Tournois van Pilz Nederland. Een leidinggevende moet daarom volgens hem medewerkers motiveren en stimuleren om ideeën aan te dragen. SpoorPro sprak met Tournois over zijn drijfveren als bestuurder van het technologiebedrijf. 

Tournois werkte in het verleden als veiligheidsexpert en bekleedde verschillende managementpositie bij technologiebedrijven, waaronder Ordina. Hij staat inmiddels al zo’n 20 jaar aan de leiding van Pilz Nederland. In 2018 begon hij naast zijn werk aan een studie psychologie. Hij voerde een onderzoek uit naar het effect van beveiligingssystemen voor machines op het gedrag van bestuurders van deze machines.

Ontwikkeling machine heeft invloed op welzijn gebruiker

“Als je een machine ontwikkelt, dan heeft dat invloed op het welzijn of de veiligheid van een medewerker. Als iets onnodig ingewikkeld wordt gemaakt, dan gaan mensen eromheen werken of maken het kapot. Je kunt onderzoek doen naar de mate waarin mensen dingen complex gaan vinden. Daarbij kun je vooraf bepalen wat voor risicogedrag ze gaan vertonen. Gevaren hebben direct effect op welzijn of gevoel van stress.”

“Mijn studie-object is de invoering van slimme veiligheidssystemen. Dit gaat met name over hoe medewerkers met nieuwe technologieën omgaan. En daarbij onderzoeken waar de frustratie ontstaat. Je kunt een machine gebruiksvriendelijker maken en ervoor zorgen dat gebruikers meer vertrouwen in het systeem hebben zonder dat het afbreuk doet aan de veiligheid.”

Aanjagen van innovaties

Tournois is bij Pilz een aanjager van innovaties. “Creëren is conceptueel werken en visies extrapoleren. Als je lijnen die je ziet met elkaar verbindt, dan is het logisch dat er een volgende stap komt, waarbij je iets gaat maken. Dat betekent dat je als leider ver voor de troepen uit moet lopen, zodat jouw bedrijf dingen maakt die later pas interessant zijn voor de markt.”

Als voorbeeld noemt hij ‘fenseless area protection’ waar het bedrijf jaren geleden patent op aan vroeg. “In de industrie staan hekken om machines heen waar mensen niet bij mogen komen. Maar je wilt eigenlijk dat de systemen rekening houden met jou als persoon. Kranen en heftrucs moeten eigenlijk weten waar iedereen is. We hebben daarvoor een slimme oplossing bedacht in de vorm van een polsbandje met een gps-locatie.”

“Omdat een persoon een polsbandje ook af kan doen, hebben we daar een noodsignaal aan toegevoegd en een hartslagdetectie. Zodra iemand het polsbandje afdoet, wordt er een noodsignaal gestuurd.”

Jan Tournois, algemeen directeur Tournois

‘Bruggen en sluizen zijn ook machines’

Naast nieuwe oplossingen bedenken, is creëren volgens Tournois ook het opzetten van nieuwe services. Pilz maakt van oudsher besturingssystemen voor verpakkingsmachines en de industrie. Onder leiding van Tournois wist het bedrijf de services uit te breiden naar andere markten. “Wij hebben jaren geleden ervoor gepleit om besturingssystemen ook te gebruiken voor bruggen en sluizen. Destijds werd een brug en een sluis nog niet echt beschouwd als machine, maar dat zijn ze wel.”

“Wij hebben een lans gebroken bij de overheden en hen gewezen op diverse gevaren en het feit dat ook zij moesten voldoen aan richtlijnen en compliant moesten zijn aan wetgeving. Dit heeft ertoe geleid dat wij al vanaf de start met de overheid samenwerken en een van de belangrijkste spelers zijn voor de automatisering van bruggen en sluizen. Zo’n 10-12 jaar geleden is daar ook rail bij gekomen. We hebben daar destijds een competentiecentrum voor opgezet.

Divisie rail in Nederland

In september van dit jaar is Pilz officieel een divisie Rail in Nederland gestart. Het bedrijf werd de afgelopen jaren een bekende speler in de spoormarkt, met oplossingen voor overwegen, interlocking, objectcontrollers, wisselbesturingssystemen, ERTMS en rollend materieel.

“Vanwege succes en kennisdeling is in 2016 in Duitsland ons besturingssysteem specifiek voor rail gecertificeerd, zodat het in de spoor kan worden toegepast. Daarna had dit een sneeuwbaleffect doordat we ons systeem op steeds meer railapplicaties toepasten. We zijn daarna ook naar interfaces gaan kijken met andere leveranciers.”

Tournois: “We zijn bezig met de digitalisering van het spoor. Straks gaan alle systemen waarmee objecten aangestuurd worden over naar de standaard Eulynx.” ProRail maakte in maart van dit jaar bekend met twaalf bedrijven een ‘innovatiepartnerschap’ aan te gaan om de invoering van ERTMS te versnellen. Ook Pilz werd hiervoor geselecteerd.

‘Concept mobiliteit overstijgt auto’

“Mijn nieuwe uitdaging is nu dat het niet meer gaat om het verkopen van een systeem. Het gaat over het oplossen van een probleem van een klant. Je wilt geen auto meer hebben, maar mobiliteit. Het concept mobiliteit overstijgt de auto. De uitdaging is om een besturingssysteem te mitigeren in iets wat je conceptueel kunt doen.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.