Thalys, hogesnelheidstrein, station Brussel Zuid

Thalys krijgt 120 miljoen financiering van Europese banken

In navolging van Eurostar, krijgt nu ook Thalys een financiering. Vijf Europese banken stellen een totaalbedrag van 120 miljoen euro beschikbaar, dat maakte de vervoerder dinsdag bekend. De financiering heeft een looptijd van vier jaar. De exploitant van onder meer de treinverbinding tussen Amsterdam, Brussel en Parijs maakt hiermee voor het eerst sinds zijn oprichting gebruik van externe financiering.

Net als andere internationale vervoerders kende Thalys moeilijke tijden met een omzetdaling van 70 procent in 2020 en een nettoverlies van 137,7 miljoen euro in hetzelfde jaar. De vervoerder heeft een negatieve EBITDA van 78,5 miljoen euro, dit is het resultaat van het bedrijf na aftrek van de bedrijfskosten en de kosten van de dagelijkse gang van zaken. Na nieuws over een financieringspakket voor Eurostar eerder deze maand, keurde de raad van bestuur van Thalys nu een financiering van vijf Europese banken goed.

“We zijn verheugd met de afronding van deze transactie. Het stelt de toekomst van Thalys veilig in een tijd waarin de reisbeperkingen worden opgeheven en onze activiteiten geleidelijk worden hervat”, aldus Thalys-directeur Bertrand Gosselin. “Deze financiering is volledig geïntegreerd in het herstelplan van Thalys dat wordt voortgezet. Met de voltooiing van deze transactie kan Thalys zich concentreren op zijn commercieel herstel en hervatting van de groei”.

Fusie met Eurostar

Het Franse staatsspoorbedrijf SNCF, de grootste aandeelhouder van zowel Thalys als Eurostar, kondigde eind 2019 een fusie aan. De coronacrisis zorgde er voor dat dit plan in de ijskast werd gezet, het is onduidelijk wanneer de fusie plaatsvindt. Gosselin stelde eerder dat beide vervoerders eerst hun financiering op orde moeten krijgen. Ook Eurostar is hard getroffen door de coronacrisis en ontving eerder deze maand een financiering van 291 miljoen euro. Wellicht dat, nu de twee vervoerders de beschikking krijgen over nieuwe financiële middelen, de fusie terug op de agenda komt te staan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.