Kantoor Inktpot ProRail Utrecht, foto: ProRail

Omvorming ProRail schuift opnieuw door naar volgend kabinet

De omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo) loopt weer een half jaar vertraging op. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Reden daarvoor is dat de omvorming van ProRail tot zbo voor de tweede keer ‘controversieel’ verklaard is door de Tweede Kamer. Dat betekent dat politiek gevoelige onderwerpen niet meer aan de orde komen totdat er een nieuw kabinet is.

De staatssecretaris gaat er nu “vooralsnog” vanuit dat de omvorming van de spoorbeheerder vanaf 1 januari 2022 een feit is. Eind vorig jaar werd de omvorming ook al uitgesteld, vanwege de coronacrisis. De nieuwe datum werd op 1 juli 2021 gezet, maar dat wordt dus niet gehaald.

Controversieel-verklaring

De reden achter de nieuwe vertraging is dat de Tweede Kamer het onderwerp controversieel heeft verklaard, na de val van het kabinet. Dat houdt in dat de Kamer er pas na de verkiezingen weer mee aan de slag gaat. Van Veldhoven houdt dus wel een slag om de arm met de genoemde datum, afhankelijk van wanneer een nieuw kabinet aantreedt en de Kamer het wetsvoorstel kan afhandelen. Verder is het volgens de staatssecretaris eenvoudiger om de wijziging per nieuw kalenderjaar in te laten gaan, vanwege de financiële administratie.

In april 2017 werd de omvorming van ProRail tot zbo ook al controversieel verklaard door de toenmalige Tweede Kamer. Net als kabinet-Rutte III is het huidige kabinet ‘demissionair’. Dat betekent dat het kabinet bevoegd is om te regeren, maar in de praktijk alleen de lopende zaken behandelt. Politiek gevoelige onderwerpen komen niet meer aan de orde totdat er een nieuw kabinet is.

“Ik wil vasthouden aan mijn eerdere toezegging aan uw Kamer dat de omvorming zorgvuldig en beheerst zal plaatsvinden. Dat is ook de wens van ProRail en de andere stakeholders in de spoorketen. Daarom ga ik vooralsnog uit van inwerkingtreding per 1 januari 2022. Dit is uiteraard mede afhankelijk van het moment van aantreden van het nieuwe kabinet en de afronding van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel”, aldus de bewindsvrouw.

Omvorming ProRail

ProRail is nu nog een besloten vennootschap (BV), met de Staat als enige aandeelhouder. Als het een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid wordt, is de verwachting dat het ministerie meer grip op het bedrijf krijgt. ProRail ontvangt ieder jaar ruim twee miljard euro subsidie van IenW.

(Bron: MvG/ANP)

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.