Infrabel pakt gevaarlijk gedrag rond het spoor aan met actieplan Railspect

Om spoorlopen en gevaarlijk gedrag bij overwegen te ontmoedigen, lanceert Infrabel de nieuwe campagne ‘Railspect’. Daarnaast zet de Belgische spoorbeheerder preventieve maatregelen in, zoals het plaatsen van waarschuwingsborden bij overwegen en het uitrusten van slagbomen met ledverlichting. Ook komen er meer controles en riskeren overtreders boetes die kunnen oplopen tot duizenden euro’s.

Infrabel voert de campagne uit in samenwerking met de federale overheid, de spoorwegpolitie en Securail, een onderdeel van vervoerder NMBS. Daarmee willen de partijen gevaarlijk gedrag rond het spoor proberen te veranderen. Dat gebeurt door preventie, bewustwording en bestraffing. In België kwamen vorig jaar dertien mensen om en raakten er negen zwaargewond als gevolg van spoorlopen of gevaarlijk gedrag bij overwegen.

In de campagne is de hoofdrol weggelegd voor een slagboom, die een menselijk gezicht krijgt. Deze Jeroen Slagboom – in het Frans Jean-Pierre Barrière – vertelt het emotionele verhaal over wat er zoal gebeurt als een slagboom genegeerd wordt.

Verontrustend

Aanleiding voor dit nationale actieplan, zoals Infrabel het zelf omschrijft, is een onderzoek onder duizend Belgen die in de buurt van een overweg wonen. Bijna de helft zei zich het afgelopen halfjaar niet aan de regels te hebben gehouden: ze kropen bijvoorbeeld snel onder de slagboom door of negeerden bewust het rode licht. In de enquête is ook gekeken naar spoorlopers. Van de deelnemers gaf 14 procent toe dat ze de afgelopen zes maanden wel ergens op, over of naast sporen hebben gelopen op plekken waar dat niet mag.

Wat Infrabel nog verontrustender noemt is dat meer dan driekwart van de ondervraagden liet weten de verkeersregels aan de overweg te negeren als de gelegenheid zich zou voordoen. Bij de groep spoorlopers ligt dat percentage op 55 procent. Om te bepalen hoe het gedrag van mensen die het niet zo nauw nemen met de regels kan worden beïnvloed heeft Infrabel ze ingedeeld in verschillende groepen. Voor sommige overtreders helpt volgens Infrabel alleen nog maar het opleggen van boetes. De campagne richt zich dan ook vooral op groepen van wie het gedrag waarschijnlijk wel te veranderen is, zoals ‘de smartphone zombies’, jongeren die niet goed opletten als ze een overweg naderen omdat ze te veel op hun mobiele telefoon kijken.

Een lichtpuntje noemt Infrabel de groep gepensioneerde mannen die zich doorgaans wel aan de regels houden. De spoorbeheerder zou ze het liefst in een soort ambassadeursrol zien, omdat ze het goede voorbeeld geven.

Preventie

In aanvulling op de bewustwordingscampagne neemt Infrabel ook preventieve maatregelen. Voorlopig gaat het nog om proefprojecten. Zogeheten blocking back panelen waarschuwen bestuurders dat ze een overweg niet mogen oprijden als ze die niet in een keer kunnen oversteken om niet ingesloten te worden. De borden komen op achttien overwegen. Voor het tweede proefproject wil Infrabel de zichtbaarheid van slagbomen vergroten door ze te voorzien van ledverlichting. Bestaande maatregelen, zoals struikelmatten, afsluitingen en beveiligingscamera’s, worden uitgebreid.

Een laatste middel is repressie. In eerste instantie gaat de spoorwegpolitie controleren bij hotspots rond het spoor en worden vooral waarschuwingen uitgedeeld. In de vervolgfase controleert de politie in burger en krijgen alle overtreders een boete. Die boetes kunnen bij zware overtredingen oplopen tot duizenden euro’s.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.