Arriva, station Zwolle

‘Deutsche Bahn overweegt verkoop Arriva’

De Duitse spoorwegonderneming Deutsche Bahn overweegt om zijn openbaar vervoer-dochter Arriva te verkopen. Dat hebben ingewijden gemeld aan zakenblad WirtschaftsWoche. Mogelijk kan de verkoop 3,5 miljard tot 4 miljard euro opleveren.

Arriva is in Europa met name in het spoor- en busvervoer actief. Bij Arriva werken bijna 62.000 mensen. Deutsche Bahn kreeg Arriva in 2010 in handen. Zakenbanken zouden momenteel bezig zijn om de interesse te peilen bij potentiële kopers. Het is naar verluidt de bedoeling om Arriva in zijn geheel te verkopen.

Brexit

Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn zei eerder deze week dat een beursgang van Arriva opnieuw wordt bekeken. In november 2016 schrapte het concern nog een plan voor een beursgang, vooral met het oog op de Brexit.

Bron: ANP

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Deutsche Bahn overweegt verkoop Arriva’”

Pat Rick|31.10.18|15:28

Daarom probeert men nu vooral te cashen door de ticketprijzen te verhogen (Z-Holland, Limburg) en de dienstregeling uit te kleden (N-Brabant). En slechte service te leveren (Maaslijn).

John rdam|01.11.18|22:24

@PatRick. De vervoerprijzen en de dienstregeling in de concessiegebieden worden niet bepaald door vervoerder Arriva. Arriva voert uit wat de concessieverlener wil en krijgt daar een vergoeding voor. De opbrengsten van de kaartverkoop gaan naar de concessieverlener. Die ook bepaalt hoe de dienstregeling er uit ziet. Dus complottheoriën gaan hier niet op.

Ton Spies|02.11.18|10:20

Zou het niet geweldig zijn als NS Arriva zou overnemen?
De lijst met voordelen (en vul hem maar aan) begint met:
– Betere aansluitingen voor de reizigers
– Besparing op overhead

Rene Trein|04.11.18|18:37

Valt zeker op daar waar Arriva rijdt de prijs per kilometer hoger ligt dan bij andere vervoerders. Zeker op Maaslijn en Emmerspoorlijn.
Laag inschrijven op een concessie en de rekening neerleggen bij de reizigers (hoger tarief) en personeel (sombere arbeidsvoorwaarden).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.