‘Nieuwe intercity’s hooguit pas in 2018 tussen Amsterdam en Eindhoven’

De zes extra intercity’s die NS wil laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, zijn waarschijnlijk nog niet beschikbaar wanneer de nieuwe dienstregeling ingaat eind 2016. Het is realistischer om ze rond 2018 te verwachten. Dat vertelde Jeroen Fukken, programmadirecteur Beter en Meer van NS en ProRail, woensdag op de Dag van de Rail in Utrecht.

Fukken sprak over het project Beter en Meer, dat onderdeel uitmaakt van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA). Doel is twintig procent minder verstoringen op het gebied van infrastructuur, 15 procent in materieel en vijftig procent snellere besluitvorming bij verstoringen. NS en ProRail werken in de LTSA aan omvangrijke pilots waarmee ze het spoorvervoer willen verbeteren.

De dienstregeling zou in de toekomst tot op 6 seconden nauwkeurig moeten zijn, met iedere tien minuten een trein op hoofdtrajecten. Ook de informatievoorziening voor reizigers moet op de schop. Momenteel loopt een proef in ‘s-Hertogenbosch met LED-borden die boven de perrons hangen. Reizigers kunnen zo kort voor aankomst van de trein zien waar de deuren zich bevinden en waar ze de eerste of tweede klasse kunnen vinden. De machinist moet dan natuurlijk wel op de juiste plaats stoppen. Een blauw licht geeft de juiste stopplaats aan.

Zeker Zone

Verder noemde Fukken de Zeker Zone, de plek op het perron waar in elk geval een gedeelte van de trein stopt. Hier stapt de hoofdconducteur uit die vragen van reizigers beantwoordt. Een select aantal NS-medewerkers doet mee met de proeven.

De extra intercity’s voor het frequentere en betrouwbaardere vervoer op de zogeheten A2-corridor (de lijn tussen Amsterdam en Eindhoven) zijn onderdeel van het project. Die laten dus nog op zich wachten, liet Fukken zich ontvallen tijdens zijn presentatie.

Martijn van Best

Lees ook:

Zes intercity’s per uur op spoorlijn Eindhoven-Amsterdam vanaf 2017

Auteur: Redactie

4 reacties op “‘Nieuwe intercity’s hooguit pas in 2018 tussen Amsterdam en Eindhoven’”

Tjeerd Meere|25.06.15|16:53

Als er iedere 15 minuten al een trein gaat waarom dan tegen hoge kosten die frequentie verhogen. ( Stoptreinen nog niet eens meegerekend.) Volgens mij is frequentie verbetering op andere lijnen meer gewenst uit dit budget. Er is nu kennelijk al materieel gedoe. Biedt een landelijk goed spoorwegnet en verarm je niet in één traject zet dit dus op wat langere termijn en maak het op andere trajecten voor de reiziger ook fijn. De landelijke OV mobiliteit vraagt erom.

Stoffel Bos|25.06.15|21:55

Laat ze eerst maar die opgekalefaterde sloop-stellen (DDAR-3), die al afgevoerd waren, vervangen op Zwolle-Utrecht. De reizigers zijn de dagelijkse storingen meer dan zat. We willen onze DDZ’s terug.

Paul Lamote|26.06.15|08:43

@Stoffel Bos
Het DD-AR is nog heilig vergeleken met het Mat’64 dat nog steeds op grote schaal wordt ingezet in Brabant en Limburg. Dat is pas echt versleten rommel.

Iedere 10 minuten een IC is dan ook onzin zo lang NS niet in staat is om voldoende modern (stoptrein)materieel op de been te brengen. Daarnaast rijden de IC’s tussen Amsterdam/Schiphol-Eindhoven geen van alle op maximale lengte dus er is ook niet zo’n behoefte aan meer treinen.

Paul Lamote|26.06.15|12:23

DDAR is technich precies hetzelfde als DDZ.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.