Tweede Kamer wil uitleg over ‘hoog’ salaris ProRail-directeur

De Tweede Kamer heeft met verbazing gereageerd op het salaris van Pier Eringa, de nieuwe topman van ProRail. Hij gaat 207.000 euro verdienen, terwijl het vastgestelde salaris bij de spoorbeheerder 188.000 is.

SP-Kamerlid Farshad Bashir spreekt van een giga salaris en wijst erop dat de topman “veel meer gaat verdienen dan zijn baas, de staatssecretaris.” Staatssecretaris Wilma Mansveld krijgt een jaarsalaris van 130.000 euro. De SP’er wil dat er een debat komt over de benoeming. Ook CDA-Kamerlid Martijn van Helvert wil een verklaring voor de ‘opslag’ van bijna 20.000 euro.

Lange Termijn Spooragenda

Staatssecretaris Mansveld stelt in een brief aan de Tweede Kamer dat de beloning van Eringa gerechtvaardigd is vanwege de zware taak om de Lange Termijn Spooragenda uit te voeren. “Zo moeten de kwaliteit en beschikbaarheid van de infrastructuur verder omhoog en de samenwerking met vervoerders, decentrale overheden en consumentenorganisaties nog hechter. Deze opgave stelt hoge eisen aan de functie van president-directeur”, aldus Mansveld.

Het salaris van de Eringa blijft volgens de staatssecretaris onder de norm van 230.474 van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector (WNT), waaraan het bezoldigingsbeleid van ProRail is gekoppeld. De topman komt niet in aanmerking voor een bonus. De eventuele ontslagvergoeding is 75.000 euro.

SP-Kamerlid Farshad Bashir reageert op Twitter:

Farshad Bashir, SP, reactie Twitter

Lees ook:

Pier Eringa nieuwe president-commissaris ProRail

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Tweede Kamer wil uitleg over ‘hoog’ salaris ProRail-directeur”

Twan Laan|22.01.15|11:45

Wie protesteert er nu precies tegen dit salaris? De Tweede Kamer, of twee van de honderdvijftig tweedekamerleden?

Arco Sierts|22.01.15|12:44

Een wezenlijkere vraag lijkt mij waarom er weer niet gekozen is voor iemand met een gedegen ingenieurs- en/of technologie-achtergrond. Alweer zo’n inhoudsloze manager/bestuurder (i.p.v. iemand met *op zijn minst* een gedegen gevoel voor en persoonlijke interesse in techniek heeft) kost de BV Nederland op jaarbasis vele tientallen (zoniet honderden) miljoenen Euro’s meer dan deze 207K. Van mij betreft was Patrick Buck ProRail-CEO gebleven – die weet tenslotte *wel* waar ‘ie over praat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.