Nieuwe Stadler-trams voor HTM in Den Haag

Light Rail: inzetten op verhogen capaciteit, snelheid en frequentie

Een impressie van hoe de Stadler-trams er in grote lijnen uit komen te zien. 2022, Stadler

Tijdens de Dag van de Light Rail kregen de steden Den Haag en Rotterdam, alsmede het projectmanagement van de Uithoornlijn, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland en Rijkswaterstaat de gelegenheid hun licht te laten schijnen over de toekomst van de mobiliteit in Nederland. Grootste gemene deler in de ambities: het OV moet bereikbaarder gemaakt worden, meer capaciteit aanbieden, sneller gemaakt worden en frequenter rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Light Rail: inzetten op verhogen capaciteit, snelheid en frequentie”

asierts|27.01.23|13:26

Inzetten op slimme, betaalbare en meteen goed werkende (light)railprojecten lijkt vooralsnog een grotere uitdaging voor de sector.

Oh ja: de belangrijkste winner van lightrail (zie o.m. Karlsruhe) is nog altijd de klantwaarde ‘Directheid’ , oftewel niet / zo weinig mogelijk overstappen. Bizar dat deze klantwaarde in NL op bijna elk OV-congres en in elk studentendictaat consequent vergeten wordt, terwijl “Hubs” bewierrookt worden als het nieuwe OV-geloof.
Logisch want dat zijn leuke speeltjes !!

Illya Vaes|27.01.23|14:53

Absurd, dat de Rotterdammers verbaasd zijn dat hun tram populair is (ja, kick dan eens wat minder op miljarden onder de grond stoppen!) en vervolgens de vermeende tekortkomingen eraan gaan verhelpen door… de helft van hun tramnet te gaan opheffen! BLIEP! Nee, die mensen in een bus douwen, dat gaat helpen!
Gewoon schrappen in kosten, niets meer en niets minder, en dat er dan meer mensen in de auto stappen vinden de zogenaamd Leefbaren prima, weer meer prio bij de stoplichten daarvoor!

Illya Vaes|27.01.23|14:57

Er is in NL ook geen instantie (zeg “SpoorPro” ofzo) die dergelijke PR-speak eens kritisch ontleedt en ontmaskert voor de doorzichtige keizerlijke kleren die het zijn.
OV Magazine was (is??) een juichblad van de PR-mensen zelf en SpoorPro is een persberichtverzamelaar en -verspreider. Leuk en enigszins nuttig, maar “Pro”?

Gwyddion van Goch|31.01.23|12:43

Opzouten met trams! Zet liever in op vrije busbanen!

Gwyddion van Goch|31.01.23|12:45

Wij hebben geen trams nodig in Delft! Er moet meer geïnvesteerd worden in bussen en vrije busbanen, die met pollers worden afgesloten voor overig verkeer.

Paul Lamote|31.01.23|23:52

@Gwyddion van Gogh
Je krijgt niemand in een hobbelende bus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Light Rail: inzetten op verhogen capaciteit, snelheid en frequentie | SpoorPro.nl
Nieuwe Stadler-trams voor HTM in Den Haag

Light Rail: inzetten op verhogen capaciteit, snelheid en frequentie

Een impressie van hoe de Stadler-trams er in grote lijnen uit komen te zien. 2022, Stadler

Tijdens de Dag van de Light Rail kregen de steden Den Haag en Rotterdam, alsmede het projectmanagement van de Uithoornlijn, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland en Rijkswaterstaat de gelegenheid hun licht te laten schijnen over de toekomst van de mobiliteit in Nederland. Grootste gemene deler in de ambities: het OV moet bereikbaarder gemaakt worden, meer capaciteit aanbieden, sneller gemaakt worden en frequenter rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “Light Rail: inzetten op verhogen capaciteit, snelheid en frequentie”

asierts|27.01.23|13:26

Inzetten op slimme, betaalbare en meteen goed werkende (light)railprojecten lijkt vooralsnog een grotere uitdaging voor de sector.

Oh ja: de belangrijkste winner van lightrail (zie o.m. Karlsruhe) is nog altijd de klantwaarde ‘Directheid’ , oftewel niet / zo weinig mogelijk overstappen. Bizar dat deze klantwaarde in NL op bijna elk OV-congres en in elk studentendictaat consequent vergeten wordt, terwijl “Hubs” bewierrookt worden als het nieuwe OV-geloof.
Logisch want dat zijn leuke speeltjes !!

Illya Vaes|27.01.23|14:53

Absurd, dat de Rotterdammers verbaasd zijn dat hun tram populair is (ja, kick dan eens wat minder op miljarden onder de grond stoppen!) en vervolgens de vermeende tekortkomingen eraan gaan verhelpen door… de helft van hun tramnet te gaan opheffen! BLIEP! Nee, die mensen in een bus douwen, dat gaat helpen!
Gewoon schrappen in kosten, niets meer en niets minder, en dat er dan meer mensen in de auto stappen vinden de zogenaamd Leefbaren prima, weer meer prio bij de stoplichten daarvoor!

Illya Vaes|27.01.23|14:57

Er is in NL ook geen instantie (zeg “SpoorPro” ofzo) die dergelijke PR-speak eens kritisch ontleedt en ontmaskert voor de doorzichtige keizerlijke kleren die het zijn.
OV Magazine was (is??) een juichblad van de PR-mensen zelf en SpoorPro is een persberichtverzamelaar en -verspreider. Leuk en enigszins nuttig, maar “Pro”?

Gwyddion van Goch|31.01.23|12:43

Opzouten met trams! Zet liever in op vrije busbanen!

Gwyddion van Goch|31.01.23|12:45

Wij hebben geen trams nodig in Delft! Er moet meer geïnvesteerd worden in bussen en vrije busbanen, die met pollers worden afgesloten voor overig verkeer.

Paul Lamote|31.01.23|23:52

@Gwyddion van Gogh
Je krijgt niemand in een hobbelende bus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.