Testbedrijf Hoek van Holland

Metro naar Hoek van Holland Strand rijdt pas “ergens volgend jaar”

Wederom uitstel opening metrostation Hoek van Holland Strand 2022, Smiley.toerist / Wikimedia Commons

Opnieuw is de verbinding van en naar metrostation Hoek van Holland Strand uitgesteld. Op z’n vroegst rijdt de metro naar het Rotterdamse strand pas “ergens volgend jaar”. De gemeente heeft er inmiddels niet eens meer een streefdatum aan gekoppeld, nadat de startdatum van het traject keer op keer niet werd gehaald.

Verantwoordelijk wethouder Vincent Karremans (VVD) durft geen datum meer te noemen voor de eventuele opening van het metrostation Hoek van Holland Strand. Voorlopig gaat deze dan ook niet open. De opening van het gewraakte station kan nog weken, zo niet maanden duren. “Ergens in 2023” is nu de voorzichtige prognose.

RET is al maanden bezig met het testen van de metro naar het strand van Hoek van Holland. Volgens Karremans zijn er nog problemen op het spoor omdat er bepaalde ‘restpunten’ moeten worden opgelost. Wat die restpunten precies zijn noemt de wethouder niet.

“Ik heb kort na het zomerreces moeten constateren dat er onvoldoende vorderingen waren gemaakt”, meldt de wethouder tegenover Rijnmond. Karremans wil verder niet ingaan over welke tekortkomingen het gaat. “Op dit moment wordt alles op alles gezet om zo snel mogelijk te starten met de dienstregeling. Tot die tijd blijf ik het project met verhoogde intensiteit aansturen”, aldus de wethouder..

Wethouder hult zich verder in stilzwijgen

Volgens afspraak zou Karremans nog voor de Kerstdagen bekend maken wanneer de reizigers kunnen vertrouwen op een metroverbinding naar het Rotterdamse strand. Voorlopig valt daar dus niet op te bouwen. Karremans noemt de hele kwestie “vervelend”. Bij navraag namens SpoorPro verwijst RET steevast naar wethouder Karremans welke zich wederom hult in stilzwijgen. Ook deze keer was de Rotterdamse wethouder onbereikbaar voor aanvullend commentaar.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Metro naar Hoek van Holland Strand rijdt pas “ergens volgend jaar””

Marc Busio|14.11.22|10:28

Het moge wel duidelijk zijn dat dit de laatste metrolijn is die nog er in Nederland nog gebouwd zal worden. Na dit complete debacle rond de voormalige ‘Hoekse Lijn’ is er geen stad meer die zich aan zo’n project gaat wagen. Net zoals overigens de rampzalige Uithof-tramlijn in Utrecht er voor gezorgd heeft dat men elders dit soort plannen heeft afgeblazen. Wat spoorlijnen betreft hebben HSL en Betuweroute jaren geleden al hetzelfde effect gehad: m.a.w. die Lelylijn gaat er nooit komen.

Pat Rick|15.11.22|11:41

@Marc: Je hoeft niet steeds het OV af te kraken. De Hoekse Lijn is wel degelijk een succes. Het heeft bewezen meer passagiers aan te trekken dan oorspronkelijk gedacht. En er is meer economische activiteit door de lijn als metro. Met de lessen van de Hoekse Lijn zou men ook de lijn naar Zandvoort moeten ombouwen: metro kan de F1 beter bedienen dan hoofdspoor. Helaas gaat Utrecht wel geld krijgen voor de ondergrondse tram naar Nieuwegein.

Pat Rick|15.11.22|11:42

In 2037 zou er een uitgebouwd metronetwerk moeten zijn, met lijnen naar Zaanstad (via eigen station Havenstad en bewoners niet laten lopen naar metrostation Isolatorweg), Zandvoort (met opvolger van de Blauwe Tram via Haarlem en de lessen van de Hoekselijn) en Almere (IJmeerlijn; de Floriade zou niet zo’n fiasco zijn geworden als men die al had gehad. Almere moet zijn rol spelen als voorstad van A’dam en dus streven naar aansluiting op metronetwerk).

Marc Busio|16.11.22|10:28

Ik kraak het OV niet af, maar ik lever stevige kritiek op het feit dat OV-infrastructuurprojecten iedere keer weer wat kosten en bouwtijd betreft enorm uit de hand lopen. Het is niet normaal dat de ombouw van een spoorlijn naar metrolijn honderden miljoenen euro’s kost en jaren langer duurt. En het is niet normaal dat dit ook geldt voor de ombouw van een busbaan naar tramlijn. Technische onkunde, onrealistische planning, slap projectbeheer en gebrek aan concurrentie zijn hier de oorzaken van.

Marc Busio|16.11.22|10:42

Ik begrijp niet waarom er nu ineens weer allerlei spoorlijnen naar metrolijnen omgebouwd zouden moeten worden. Weer extra overlast voor de reiziger tijdens lange ombouwperiodes en aanloopproblemen. En dat metronetten ook bepaald niet zaligmakend zijn blijkt wel uit de ellende die de installatie van een nieuw beveiligingssysteem in A’dam inmiddels heeft opgeleverd. Het in stand houden van de bestaande ov-railinfrastructuur zal de komende decennia al genoeg kosten en overlast met zich meebrengen.

Pat Rick|16.11.22|15:49

@Marc Busio: Aanleg van het laatste grote spoorproject, in 2012, de Hanzelijn, was 90 miljoen goedkoper dan begroot. Reden is dat dit project niet onderhevig was aan wensdenken van politiekers, zoals bij de Uithoflijn.

Metro is goedkoper in operationele kosten dan hoofdspoor. Ook kan het hogere frequenties aan, tot 1 keer per minuut. Het is gewoon de meest efficiënte manier van “mass transport”. De meeste wereldsteden hebben dit al ontdekt, nu alleen NL nog

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Metro naar Hoek van Holland Strand rijdt pas “ergens volgend jaar” | SpoorPro.nl
Testbedrijf Hoek van Holland

Metro naar Hoek van Holland Strand rijdt pas “ergens volgend jaar”

Wederom uitstel opening metrostation Hoek van Holland Strand 2022, Smiley.toerist / Wikimedia Commons

Opnieuw is de verbinding van en naar metrostation Hoek van Holland Strand uitgesteld. Op z’n vroegst rijdt de metro naar het Rotterdamse strand pas “ergens volgend jaar”. De gemeente heeft er inmiddels niet eens meer een streefdatum aan gekoppeld, nadat de startdatum van het traject keer op keer niet werd gehaald.

Verantwoordelijk wethouder Vincent Karremans (VVD) durft geen datum meer te noemen voor de eventuele opening van het metrostation Hoek van Holland Strand. Voorlopig gaat deze dan ook niet open. De opening van het gewraakte station kan nog weken, zo niet maanden duren. “Ergens in 2023” is nu de voorzichtige prognose.

RET is al maanden bezig met het testen van de metro naar het strand van Hoek van Holland. Volgens Karremans zijn er nog problemen op het spoor omdat er bepaalde ‘restpunten’ moeten worden opgelost. Wat die restpunten precies zijn noemt de wethouder niet.

“Ik heb kort na het zomerreces moeten constateren dat er onvoldoende vorderingen waren gemaakt”, meldt de wethouder tegenover Rijnmond. Karremans wil verder niet ingaan over welke tekortkomingen het gaat. “Op dit moment wordt alles op alles gezet om zo snel mogelijk te starten met de dienstregeling. Tot die tijd blijf ik het project met verhoogde intensiteit aansturen”, aldus de wethouder..

Wethouder hult zich verder in stilzwijgen

Volgens afspraak zou Karremans nog voor de Kerstdagen bekend maken wanneer de reizigers kunnen vertrouwen op een metroverbinding naar het Rotterdamse strand. Voorlopig valt daar dus niet op te bouwen. Karremans noemt de hele kwestie “vervelend”. Bij navraag namens SpoorPro verwijst RET steevast naar wethouder Karremans welke zich wederom hult in stilzwijgen. Ook deze keer was de Rotterdamse wethouder onbereikbaar voor aanvullend commentaar.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

6 reacties op “Metro naar Hoek van Holland Strand rijdt pas “ergens volgend jaar””

Marc Busio|14.11.22|10:28

Het moge wel duidelijk zijn dat dit de laatste metrolijn is die nog er in Nederland nog gebouwd zal worden. Na dit complete debacle rond de voormalige ‘Hoekse Lijn’ is er geen stad meer die zich aan zo’n project gaat wagen. Net zoals overigens de rampzalige Uithof-tramlijn in Utrecht er voor gezorgd heeft dat men elders dit soort plannen heeft afgeblazen. Wat spoorlijnen betreft hebben HSL en Betuweroute jaren geleden al hetzelfde effect gehad: m.a.w. die Lelylijn gaat er nooit komen.

Pat Rick|15.11.22|11:41

@Marc: Je hoeft niet steeds het OV af te kraken. De Hoekse Lijn is wel degelijk een succes. Het heeft bewezen meer passagiers aan te trekken dan oorspronkelijk gedacht. En er is meer economische activiteit door de lijn als metro. Met de lessen van de Hoekse Lijn zou men ook de lijn naar Zandvoort moeten ombouwen: metro kan de F1 beter bedienen dan hoofdspoor. Helaas gaat Utrecht wel geld krijgen voor de ondergrondse tram naar Nieuwegein.

Pat Rick|15.11.22|11:42

In 2037 zou er een uitgebouwd metronetwerk moeten zijn, met lijnen naar Zaanstad (via eigen station Havenstad en bewoners niet laten lopen naar metrostation Isolatorweg), Zandvoort (met opvolger van de Blauwe Tram via Haarlem en de lessen van de Hoekselijn) en Almere (IJmeerlijn; de Floriade zou niet zo’n fiasco zijn geworden als men die al had gehad. Almere moet zijn rol spelen als voorstad van A’dam en dus streven naar aansluiting op metronetwerk).

Marc Busio|16.11.22|10:28

Ik kraak het OV niet af, maar ik lever stevige kritiek op het feit dat OV-infrastructuurprojecten iedere keer weer wat kosten en bouwtijd betreft enorm uit de hand lopen. Het is niet normaal dat de ombouw van een spoorlijn naar metrolijn honderden miljoenen euro’s kost en jaren langer duurt. En het is niet normaal dat dit ook geldt voor de ombouw van een busbaan naar tramlijn. Technische onkunde, onrealistische planning, slap projectbeheer en gebrek aan concurrentie zijn hier de oorzaken van.

Marc Busio|16.11.22|10:42

Ik begrijp niet waarom er nu ineens weer allerlei spoorlijnen naar metrolijnen omgebouwd zouden moeten worden. Weer extra overlast voor de reiziger tijdens lange ombouwperiodes en aanloopproblemen. En dat metronetten ook bepaald niet zaligmakend zijn blijkt wel uit de ellende die de installatie van een nieuw beveiligingssysteem in A’dam inmiddels heeft opgeleverd. Het in stand houden van de bestaande ov-railinfrastructuur zal de komende decennia al genoeg kosten en overlast met zich meebrengen.

Pat Rick|16.11.22|15:49

@Marc Busio: Aanleg van het laatste grote spoorproject, in 2012, de Hanzelijn, was 90 miljoen goedkoper dan begroot. Reden is dat dit project niet onderhevig was aan wensdenken van politiekers, zoals bij de Uithoflijn.

Metro is goedkoper in operationele kosten dan hoofdspoor. Ook kan het hogere frequenties aan, tot 1 keer per minuut. Het is gewoon de meest efficiënte manier van “mass transport”. De meeste wereldsteden hebben dit al ontdekt, nu alleen NL nog

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.