Station Hoek van Holland Strand, ontwerp, Hoekse Lijn

Hoekse Lijn valt opnieuw enkele miljoenen duurder uit

Station Hoek van Holland Strand, ontwerp, Hoekse Lijn

Door de gestegen kosten van bouwmaterialen zal de ombouw van de Hoekse Lijn van spoorlijn naar metrolijn enkele miljoenen hoger uitpakken. Dat meldt de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils in zijn laatste voortgangsrapportage over het project aan de gemeenteraad.

De kosten kunnen volgens hem niet binnen de post onvoorzien worden opgevangen. De overschrijding zit in het laatste stuk van de lijn naar het strand waar Rotterdam nu mee bezig is: Metro aan Zee.

De werkzaamheden aan de infrastructuur zitten in de afrondende fase. De koppeling van het verlengde tracé met de bestaande Hoekse Lijn, metrolijn B, is inmiddels afgerond. Halverwege vorige maand is Metro aan Zee begonnen met de eerste testvoertuigen te laten rijden over het nieuwe metrospoor.

Planning op koers

Ook het werk aan station Hoek van Holland Strand is vergevorderd. Er is volgens Van Gils overeenstemming bereikt over het herstel van de betonnen buitenwanden van station Strand. Dat zal de komende periode gebeuren. In november vorig jaar melde aannemer ABS (Aanneemcombinatie Boskalis Swietelsky) dat er iets misgegaan was bij het storten van de betonnen buitenwanden van het nieuwe metrostation. De problemen kwamen aan het licht bij het verwijderen van de bekisting.

De realisatie ligt nog steeds op koers, meldt de wethouder. De bedoeling is dat dat reizigers vanaf deze zomer gebruik kunnen maken van het verlengde tracé naar Hoek van Holland Strand.

Beveiligingssoftware

De beveiligingssoftware vraagt nog steeds aandacht. Dit jaar is gewerkt aan nieuwe versies, schrijft Van Gils. In maart is een nieuwe versie geïnstalleerd met oog op de koppeling van Metro aan Zee aan de rest van de lijn. Die versie blijkt nu kleine onvolkomenheden te bevatten. Ze hebben volgens Van Gils geen relatie met de veiligheid. In de loop van deze maand wordt er een nieuwe softwareversie geïnstalleerd.

De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland liep zo’n twee jaar vertraging op. De lijn zou eigenlijk in het najaar van 2017 klaar moeten zijn, maar dat werd najaar 2019. De vertraging werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door de beveiligingssoftware.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad OVPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

2 reacties op “Hoekse Lijn valt opnieuw enkele miljoenen duurder uit”

Wiebe Goossen|07.06.22|12:07

Men kan zich afvragen of dit nooit ophoudt. Die lijn IS toch al omgebouwd? Wat is er nou nou aan ‘ombouwkosten’ te verwachten, als je even afziet van de ‘strandhalte’?

A C F Sierts|14.07.22|14:44

Nou Wiebe, het houdt inderdaad niet op. Zie het bericht van vandaag…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.