metrosimulator GVB

GVB start met metro-simulator om metrobestuurders op te leiden

Metrobestuurders van GVB worden vanaf begin maart opgeleid in een van de drie metrosimulators die de stadsvervoerder van Amsterdam onlangs aanschafte. Twee jaar geleden deed de simulator zijn intrede bij de tram-afdeling, nu volgt ook de metrotak. Ook ervaren bestuurders kunnen de simulator gebruiken om hun vaardigheden op te frissen. 

Twee simulatoren zijn geschikt om te oefenen met de metrovoertuigen M5. Later dit jaar kunnen metrobestuurders ook op oefenen voor de M7, het nieuwste type voertuig dat momenteel getest wordt. De andere simulator is geschikt om te oefenen met de S3/M4-metrovoertuigen. De simulatoren zijn ontwikkeld door het Spaanse bedrijf Lander en VIOS Bouw.

Eindeloos oefenen met metrosimulator

Vincent Pfeil, manager opleidingen en regelgeving Metro, vertelt over de simulatoren: “We leiden nu klassiek op door in metro’s zelf te oefenen. Vanwege de dienstregeling hebben we daar maar beperkt de tijd voor. En bepaalde situaties zijn ook lastig en tijdrovend om op het netwerk te oefenen. Je kunt maar één keer langs een bepaald punt op een traject rijden en dan moet je helemaal terug om het weer opnieuw te doen. Bijvoorbeeld linkerspoor rijden. Dat kun je alleen op de Gaasperplastak oefenen, omdat de rest van het netwerk te vol is. In de simulator kun je dat eindeloos oefenen, want met één druk op de knop ben je weer terug in de situatie die je wilde oefenen.”

metrosimulator

Oefenen van veiligheidskritische zaken

Een ander voordeel van virtueel opleiden is dat metrobestuurders bepaalde handelingen niet alleen sneller, maar ook beter onder de knie krijgen. Daarnaast kunnen veilgiheidskritische zaken geoefend worden. Zoals de vertrekprocedure, rijden op zicht, overbruggen van het signaleringssysteem CBTC, overbruggen van de deurbeveiliging, gebruik van de safe haven-knop en het oefenen met afwijkende weersomstandigheden.

Het zou ook kostenbesparend zijn, want de metro’s hoeven geen opleidingsmeters meer te maken en kunnen ingezet worden in de dienstregeling. Op jaarbasis is de besparing ongeveer 50.000 aan lege opleidingskilometers mee, wat een voordeel is gezien de stijgende energie-prijzen.

“Virtueel opleiden brengt inderdaad veel voordelen met zich mee, maar 100 procent het echte voertuig en de metrobaan vervangen kan het niet”, zegt een GVB-woordvoerder. Daarom blijven bestuurders in opleiding van de zes weken sowieso twee weken praktijk rijden zodat zij ook het echte gevoel van een metrovoertuig ervaren voordat ze zelfstandig aan de slag gaan. “En je ontkomt er niet aan om af en toe met een lege metro te rijden met kandidaten, maar dit zal significant minder kilometers zijn dan voorheen.”

Training is ook voor ervaren bestuurders

De simulatoren zijn niet alleen geschikt voor nieuwe bestuurders. Ook ervaren bestuurders hebben hier baat bij, bijvoorbeeld als ze een opfriscursus nodig hebben. Van de drie simulators zijn er twee om te oefenen met de M5 en M7-metro. En een simulator wordt gebruikt voor de S3/M4. De sneltram, S1/S2, heeft geen simulator omdat dit type metrovoertuig binnenkort uitstroomt. Ongeacht wie er komt oefenen in de simulator, bij elke type training kan één persoon de oefening doen en anderen kunnen meekijken.

Later dit jaar wordt hier ook de software voor de M7 op geïnstalleerd, het nieuwste type metrovoertuig. Daarvan zijn we er momenteel drie in de testfase. De eerste voertuigen zullen begin 2023 de dienstregeling instromen.

De reacties van metro-bestuurders zijn positief, vertelt een GVB-woordvoerder. “Zowel bestaande als nieuwe metrobestuurders zijn enthousiast. Je kunt veel meer oefenen dan op het bestaande net tijdens de dienstregeling. Het is dus ook een fijn instrument voor opfriscursussen.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.