Treinbeïnvloedingssysteem SelTracG8 van Thales

Thales lanceert achtste generatie van CBTC-treinbeïnvloedingssysteem

Thales heeft maandag tijdens een persbijeenkomst diverse nieuwe digitale toepassingen gepresenteerd. Een daarvan is een nieuwe versie van het Communications Based Train Control-systeem (CBTC) van de leverancier, SelTracTM G8 genaamd. Deze variant heeft een nieuwe digitale architectuur, waarmee de benodigde baanapparatuur verder kan worden teruggebracht. Daarnaast hebben vervoerders minder te maken met hardware en software die op den duur veroudert, doordat het ‘levenslang’ mogelijk is om software-upgrades door te voeren.

Amaury Jourdan, Chief Technical Officer bij Thales gaf donderdagmiddag een toelichting tijdens een persconferentie, waarbij de leverancier diverse nieuwe, digitale toepassingen lanceerde. Volgens hem is het ‘frustrerend’ dat grote evenementen zoals InnoTrans en de OV-beurs georganiseerd door UITP niet door kunnen gaan, waardoor het lastig is om nieuwe toepassingen aan een groter publiek te presenteren. Hij wijst erop dat dit broodnodig is, want als de coronacrisis voorbij is zal er een “toenemende vraag zijn naar slimme en groene mobiliteit”.

Digitale toepassingen

Hoewel spoorvervoer slechts voor een fractie van de CO2-uitstoot zorgt, is er zelfs in de spoorsector “ruimte voor verbetering”. Vijf belangrijke pijnpunten voor vervoerders zijn volgens hem de kosten, prestaties, de beleving van de passagier, veiligheid en duurzaamheid. Het bedrijf verwacht met digitale technologieën dertig procent van de kosten van de operatie en onderhoud terug te kunnen dringen, de service en beleving van de passagiers verder te verbeteren, de CO2-uitstoot met 15 procent terug te brengen en dreigingen met betrekking tot cyberveiligheid aan te kunnen pakken.

Dat kan volgens Thales met behulp van smart data, smart devices, 5G en Internet of Things, Artificial Intelligence, de Cloud en cyberveiligheid-toepassingen. “5G en Internet of Railway Things kunnen worden gebruikt voor de controle en bediening van systemen. Ook kan het worden toegepast om slim onderhoud mee te plegen”, licht Jourdan toe. Hij waarschuwt dat bij het gebruik van mobiele telefoons en tablets belangrijk is om na te denken “over hoe je kritische systemen managet”. Het moet volgens hem niet zo zijn dat je door het gebruik van dit soort apparaten onnodige risico’s loopt.

Het bedrijf gebruikt cloud-toepassingen om de digitale systemen te beheren, zodat alle betrokken hier in kunnen werken. Verder zet het bedrijf Artificial Intelligence om vervoerders te helpen met beslissingsondersteuning. “Dit zorgt ervoor dat incidenten beter te managen zijn in plaats van dat mensen bezig zijn met simpele operationele handelingen in een systeem.”

Prestaties verbeteren

Met cloud-toepassingen, Internet of Things en 5G nemen volgens Jourdan de prestaties van treinbeïnvloedingssystemen toe. Dat geldt volgens hem ook voor het CBTC-systeem SelTracTM. De eerste versie van het systeem werd al in 1985 in gebruik genomen op de Expo-lijn in het Canadese Vancouver. Het was de eerste volledig zelfrijdende metrolijn ter wereld. Thales is sinds die tijd betrokken geweest bij diverse uitbreidingen van het netwerk, toepassing van slim onderhoud, verbeteren van de sociale veiligheid van passagiers en optimalisering van de metro-operatie.

Met de achtste generatie van het systeem, SelTrac TM G8, kunnen vervoerders volgens Thales nog beter inspelen op toekomstige reizigersgroei, netwerkuitbreidingen en vlootuitbreidingen. Met verbeterde services kunnen vervoerders de systemen beter beheren, activiteiten monitoren en sneller schakelen bij verstoringen van het metroverkeer. De leverancier meldt verder dat de gezondheidsmonitoring van het systeem ervoor zorgt dat er kleinere onderhoudsteams nodig zijn die “sneller en veerkrachtiger” kunnen reageren op storingen.

SelTrac TM G8 is net als eerdere versies van het systeem ingericht op autonoom rijden, zowel voor green field- (nieuwe lijnen) als brown field (bestaande lijnen) CBTC-implementatie. “Daarbij zijn voertuigen snel om te bouwen en is er een minimale uitrusting langs het spoor nodig”, aldus de leverancier.

Thales geeft diverse presentaties tijdens RailTech Europe. Zo spreekt Klaus Mindel op 31 maart een presentatie over hoe ERTMS en digitalisatie bijdragen aan een meer duurzame en circulaire spoorsector. Bezoek de website om het programma te bekijken en je gratis te registreren.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thales lanceert achtste generatie van CBTC-treinbeïnvloedingssysteem | SpoorPro.nl
Treinbeïnvloedingssysteem SelTracG8 van Thales

Thales lanceert achtste generatie van CBTC-treinbeïnvloedingssysteem

Thales heeft maandag tijdens een persbijeenkomst diverse nieuwe digitale toepassingen gepresenteerd. Een daarvan is een nieuwe versie van het Communications Based Train Control-systeem (CBTC) van de leverancier, SelTracTM G8 genaamd. Deze variant heeft een nieuwe digitale architectuur, waarmee de benodigde baanapparatuur verder kan worden teruggebracht. Daarnaast hebben vervoerders minder te maken met hardware en software die op den duur veroudert, doordat het ‘levenslang’ mogelijk is om software-upgrades door te voeren.

Amaury Jourdan, Chief Technical Officer bij Thales gaf donderdagmiddag een toelichting tijdens een persconferentie, waarbij de leverancier diverse nieuwe, digitale toepassingen lanceerde. Volgens hem is het ‘frustrerend’ dat grote evenementen zoals InnoTrans en de OV-beurs georganiseerd door UITP niet door kunnen gaan, waardoor het lastig is om nieuwe toepassingen aan een groter publiek te presenteren. Hij wijst erop dat dit broodnodig is, want als de coronacrisis voorbij is zal er een “toenemende vraag zijn naar slimme en groene mobiliteit”.

Digitale toepassingen

Hoewel spoorvervoer slechts voor een fractie van de CO2-uitstoot zorgt, is er zelfs in de spoorsector “ruimte voor verbetering”. Vijf belangrijke pijnpunten voor vervoerders zijn volgens hem de kosten, prestaties, de beleving van de passagier, veiligheid en duurzaamheid. Het bedrijf verwacht met digitale technologieën dertig procent van de kosten van de operatie en onderhoud terug te kunnen dringen, de service en beleving van de passagiers verder te verbeteren, de CO2-uitstoot met 15 procent terug te brengen en dreigingen met betrekking tot cyberveiligheid aan te kunnen pakken.

Dat kan volgens Thales met behulp van smart data, smart devices, 5G en Internet of Things, Artificial Intelligence, de Cloud en cyberveiligheid-toepassingen. “5G en Internet of Railway Things kunnen worden gebruikt voor de controle en bediening van systemen. Ook kan het worden toegepast om slim onderhoud mee te plegen”, licht Jourdan toe. Hij waarschuwt dat bij het gebruik van mobiele telefoons en tablets belangrijk is om na te denken “over hoe je kritische systemen managet”. Het moet volgens hem niet zo zijn dat je door het gebruik van dit soort apparaten onnodige risico’s loopt.

Het bedrijf gebruikt cloud-toepassingen om de digitale systemen te beheren, zodat alle betrokken hier in kunnen werken. Verder zet het bedrijf Artificial Intelligence om vervoerders te helpen met beslissingsondersteuning. “Dit zorgt ervoor dat incidenten beter te managen zijn in plaats van dat mensen bezig zijn met simpele operationele handelingen in een systeem.”

Prestaties verbeteren

Met cloud-toepassingen, Internet of Things en 5G nemen volgens Jourdan de prestaties van treinbeïnvloedingssystemen toe. Dat geldt volgens hem ook voor het CBTC-systeem SelTracTM. De eerste versie van het systeem werd al in 1985 in gebruik genomen op de Expo-lijn in het Canadese Vancouver. Het was de eerste volledig zelfrijdende metrolijn ter wereld. Thales is sinds die tijd betrokken geweest bij diverse uitbreidingen van het netwerk, toepassing van slim onderhoud, verbeteren van de sociale veiligheid van passagiers en optimalisering van de metro-operatie.

Met de achtste generatie van het systeem, SelTrac TM G8, kunnen vervoerders volgens Thales nog beter inspelen op toekomstige reizigersgroei, netwerkuitbreidingen en vlootuitbreidingen. Met verbeterde services kunnen vervoerders de systemen beter beheren, activiteiten monitoren en sneller schakelen bij verstoringen van het metroverkeer. De leverancier meldt verder dat de gezondheidsmonitoring van het systeem ervoor zorgt dat er kleinere onderhoudsteams nodig zijn die “sneller en veerkrachtiger” kunnen reageren op storingen.

SelTrac TM G8 is net als eerdere versies van het systeem ingericht op autonoom rijden, zowel voor green field- (nieuwe lijnen) als brown field (bestaande lijnen) CBTC-implementatie. “Daarbij zijn voertuigen snel om te bouwen en is er een minimale uitrusting langs het spoor nodig”, aldus de leverancier.

Thales geeft diverse presentaties tijdens RailTech Europe. Zo spreekt Klaus Mindel op 31 maart een presentatie over hoe ERTMS en digitalisatie bijdragen aan een meer duurzame en circulaire spoorsector. Bezoek de website om het programma te bekijken en je gratis te registreren.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.