De Eurostar op station Amsterdam Centraal
Interview

Nederlandse oprichters Heuro: ‘Hoe meer concurrentie hoe beter’

Heuro gaat de concurrentie aan met Eurostar: ticketprijzen zullen lager zijn. Shutterstock

De kersvers opgerichte spoorwegonderneming Heuro wil vanaf 2028 hét alternatief zijn voor de Eurostar naar Parijs en Londen. SpoorPro sprak met oprichter Roemer van den Biggelaar. “We willen gewoon lagere prijzen en meer mensen uit het vliegtuig en in de trein.”

Het kernteam achter Heuro is op dit moment een drietal, waaronder vader en zoon Van den Biggelaar. Vader Maarten, ondernemer en onder andere oprichter van Quote Media, was 10 jaar geleden al in gesprek met de Franse spoorwegen SNCF voor het oprichten van een nieuwe internationale vervoerder. “Daar zag de SNCF toen vanaf, ze zaten nog in een samenwerking met NS en wilden hen niet in de weg zitten”, vertelt Roemer van den Biggelaar.

Daarmee was het toen einde verhaal, maar aangezien de spoormarkt zich meer en meer opent zien vader en zoon kansen dat het nu wél lukt. Van den Biggelaar: “Bij mij ligt de interesse er ook al sinds ik klein ben. Nu proberen we het nog een keer, maar dan samen”.

Het voorbeeld van Italië

Vergeleken met 10 jaar geleden is er namelijk flink wat veranderd qua marktopening op het spoor. “Het is Trenitalia nu gelukt om treinen in Frankrijk te rijden tussen Milaan en Parijs, terwijl lange tijd de Franse spoorwegbeheerder SNCF Réseau een grote bottleneck leek, die capaciteit moet toekennen. Je ziet ook dat het nieuw opgerichte Le Train zegt dat ze de toestemming binnen hebben om op het Franse spoor te mogen gaan rijden.“

De ondernemers zijn daarnaast geïnspireerd door het voorbeeld van Italo in Italië. Sinds deze vervoerder in 2012 de concurrentie aanging met de hogesnelheidstreinen van staatsbedrijf Trenitalia zijn daar de prijzen gezakt en het aantal reizigers juist gestegen. “We willen mensen uit het vliegtuig halen”, vertelt van den Biggelaar. “Er zijn nog steeds 55 vluchten van Amsterdam naar Londen en weer terug, dat vind ik veel. En dat terwijl er een hele mooie tunnel met een hogesnelheidslijn ligt. Zelf vind ik reizen met de trein ook 10 keer fijner dan met het vliegtuig. En richting Londen zijn er nog capaciteitsproblemen qua paspoortcontrole, maar zoiets is op te lossen.”

De inspiratie voor de naam ‘Heuro’ komt van high-speed en Europa. De vervoerder gaat zich puur richten op internationale verbindingen. Naast Londen is een verbinding naar Parijs ook vanzelfsprekend, zegt de ondernemer. “De Eurostar (voormalig Thalys) zit vaak behoorlijk vol. Als wij er ook gaan rijden hopen we dat de prijzen zakken.” Hij doet nog geen uitlatingen over wat een Heuro kaartje gaat kosten. De prijs zal waarschijnlijk wel onder de prijs van een Eurostar kaartje liggen. En als Heuro een succes wordt, zullen andere verbindingen in Europa volgen, zegt van den Biggelaar.

Hoge frequentie

Voor Amsterdam – Parijs mikt Heuro op 16 ritten per dag, waarvan er 2 in de ochtend vanuit Groningen komen en er in de avond weer 2 in Groningen arriveren. Voor Amsterdam – Londen is het streven 15 dagelijkse ritten. Dit aantal is zogezegd gebaseerd op de vraag vanuit reizigers. Hier werd “een uitgebreide analyse” naar gedaan door Marveltest. Dit bedrijf, waar van den Biggelaar de Venture Capital arm van runt, doet marktonderzoek en geeft bedrijven advies op basis van data voor hun strategie. Van den Biggelaar: “Wij denken dat het kan, en dat er echt vraag naar is.”

De 15 tot 16 ritten per dag is flink meer dan de huidige frequentie van Eurostar, met name die naar Londen. De Eurostar naar Londen maakt 4 ritten per dag. De frequentie naar Parijs schommelt, maar is volgens de laatste dienstregeling op een doordeweekse dag rond de 11 ritten en rond de 6 in het weekend.

Oud-NS’ers aan boord

De ondernemers achter Heuro “zien zichzelf als projectontwikkelaar”, en schakelen voor de nodige expertise uit de spoorsector allerlei mensen in. “Voor het kopen van treinen worden we geadviseerd door oud-directie leden van de NS, daarnaast zijn er verschillende industry experts uit de relevante landen betrokken bij het project. Zo bouwen we een team en netwerk op die het project verder brengen.” Om het bedrijf te leiden wordt er geschikt management gezocht, het liefst uit de spoorsector zelf. “Wijzelf zijn beter in het bouwen van een merk en het verkopen van kaartjes”, aldus van den Biggelaar.

Voor veel start-ups in de tak van spoorwegonderneming is de financiering om treinmaterieel te kopen terwijl er nog onzekerheid is over of er treinpaden toegekend zullen worden een van de grootste drempels. “We weten dat het lastig is en zal blijven. Voor Heuro hebben we twee investment firms in de hand genomen, een uit New York en een Zwitserse. Zij gaan samen met ons de financiering opzetten.”

Want het gaat om behoorlijk veel geld, nieuwe hogesnelheidstreinen zijn een grote investering. Heuro is van plan treinen aan te schaffen die minimaal 300 kilometer per uur kunnen, en zijn daarvoor in gesprek met meerdere fabrikanten. Per trein zullen er zitplaatsen zijn voor maximaal 550 passagiers. Als referentiematerieel noemt Heuro de Frecciarossa 1000 van Hitachi Rail. Ter illustratie: Trenitalia kreeg twee jaar geleden een lening van de Europese investeringsbank (EIB) van 550 miljoen. Dat zou genoeg zijn om de helft van de aanschafkosten van 34 van deze Frecciarossa treinen te bekostigen.

Een golf van concurrentie?

De aankondiging van Heuro dat het de concurrentie met Eurostar aangaat is niet de enige, zelfs niet deze week. Afgelopen weekend berichtte de Britse krant The Telegraph dat het bedrijf Virgin Group van de Engelsman Richard Branson ook van plan is om hogesnelheidstreinen door de Kanaaltunnel te laten rijden.

Daarnaast deden eerder zowel Arriva als Qbuzz een aanvraag bij de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor een verbinding naar Parijs. Arriva op het traject Groningen – Parijs vanaf juni 2026, en Qbuzz op Amsterdam – Parijs vanaf januari 2027. Daarnaast kwam vorige maand nieuwe speler Evolyn in het nieuws: er zou overeenstemming zijn bereikt met de Franse treinfabrikant Alstom over de aankoop van 12 hogesnelheidstreinen voor een verbinding tussen het Verenigd Koningkrijk en het Europese vasteland. Alstom reageerde daarop met de afzwakking dat er slechts een “kortetermijnovereenkomst is gesloten voor de eerste engineeringactiviteiten voor treinsystemen, mochten de partijen uiteindelijk een contract sluiten voor de aankoop en levering van een bepaald aantal treinen.” Op voorwaarde dat Evolyn in staat is projectfinanciering rond te krijgen.

Ook de Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia heeft laten vallen dat het verbindingen naar Parijs, Brussel, Amsterdam en Berlijn zou overwegen. “We bekijken momenteel hoe we mogelijk partners of actoren kunnen zijn voor dat deel van Europa”, zei Carlo Palasciano Villamagna, chief international officer van moedermaatschappij FS Group, tegen The Financial Times.

Waar er nu geen keus is voor een reiziger die naar Parijs of Londen wil met de trein, kan dat er over een aantal jaar wel eens behoorlijk anders uitzien. De vraag is – mochten de plannen en benodigde financiering van al deze nieuwe en bestaande spelers van de grond komen – of er dan genoeg ruimte is op het spoor om de gewenste frequenties aan te kunnen bieden. Ondanks al deze aankomende concurrentie ziet van den Biggelaar nog geen beren op de weg. “We zien daar geen problemen in. Sterker nog, hoe meer concurrentie hoe beter.”

Lees meer:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Nederlandse oprichters Heuro: ‘Hoe meer concurrentie hoe beter’”

A C F Sierts|14.11.23|10:33

ProRail mag nog flink haast maken met de bouw van Flevolink en ETCS L2/3 op de Flevolijn…

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

Nederlandse oprichters Heuro: ‘Hoe meer concurrentie hoe beter’ | SpoorPro.nl
De Eurostar op station Amsterdam Centraal
Interview

Nederlandse oprichters Heuro: ‘Hoe meer concurrentie hoe beter’

Heuro gaat de concurrentie aan met Eurostar: ticketprijzen zullen lager zijn. Shutterstock

De kersvers opgerichte spoorwegonderneming Heuro wil vanaf 2028 hét alternatief zijn voor de Eurostar naar Parijs en Londen. SpoorPro sprak met oprichter Roemer van den Biggelaar. “We willen gewoon lagere prijzen en meer mensen uit het vliegtuig en in de trein.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Nederlandse oprichters Heuro: ‘Hoe meer concurrentie hoe beter’”

A C F Sierts|14.11.23|10:33

ProRail mag nog flink haast maken met de bouw van Flevolink en ETCS L2/3 op de Flevolijn…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.