Eurostar

Eurostar slaat Nederland over: ‘Amsterdam in onderhoud, Rotterdam geen optie’

Volgend jaar rijden er vanaf juni maandenlang geen treinen tussen Amsterdam en Londen vanwege werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal. Een stop op Rotterdam heeft volgens de vervoerder geen prioriteit. Rob Dammers / Wikimedia Commons

Vanaf juni 2024 rijden er maandenlang geen treinen tussen Nederland en Londen. Vanwege werkzaamheden op station Amsterdam Centraal is het niet mogelijk om dat als opstappunt te gebruiken. Station Rotterdam Centraal, dat precies in het (spoor)verlengde ligt van Amsterdam, is geen optie volgens vervoerder Eurostar: “Geen prioriteit en onrendabel.” In de tussentijd kunnen reizigers vanuit de Benelux naar Londen alleen opstappen in Brussel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Eurostar slaat Nederland over: ‘Amsterdam in onderhoud, Rotterdam geen optie’”

Marc Busio|05.06.23|10:49

Dit valt niet uit te leggen aan het publiek dat al jarenlang krijgt te horen dat het vaker de trein in plaats van het vliegtuig moet pakken. Wat reistijd en prijs betreft gaat het amper om een handvol verbindingen waarop de trein een enigszins realistisch alternatief is en dan komt een daarvan, die inmiddels al behoorlijk populair is, gedurende maanden te vervallen. Hier ligt duidelijk een rol voor politiek Den Haag, want het is daar dat de oproep tot duurzaam reizen altijd het luidst klinkt.

Arjan Krabbenbos|06.06.23|18:00

Eurostar moet straks via Amsterdam Zuid rijden vanwege de verbouwingen op Amsterdam Centraal welke tot 2030 duren. Een beter plan is om de trein te verlengen via de Hanzelijn naar Zwolle. Maar of de perrons daar al lang genoeg voir zijn weet ik niet
Als de Lelylijn er komt kan de Eurostar via Heerenveen Leeuwarden en/ of Groningen. Via bestaand spoor Zwolle en verder naar Leeuwarden en Groningen weet ik niet. Zo onstaan er een mooie verbinding met het noorden.

Jan Innemee|07.06.23|16:49

Juist op de dag dat 66 jaar terug de TEE-treinen begonnen te rijden namelijk 2 juni 1957, werd dit bericht op ons losgelaten. Toen der tijd was de TEE een versnelde internationale treinverbinding tussen de Europese hoofdsteden en waarom was dat dan wel? De douanecontrole vond plaats aan boord van de TEE-treinen zodat men niet onderweg onderhevig was aan paspoortcontroles wat dus tijd scheelde. Blijkbaar zijn we die mogelijkheid alweer vergeten!

Jan Innemee|07.06.23|16:57

Juist op de dag dat er op de kop af 66 jaar terug namelijk op 2 juni 1957 gestart werd met de TEE-treinen (Trans Europ Expres), werd het bovenstaande bericht op ons losgelaten. De TEE-treinen onderhielden toen een snellere treinverbinding tussen de Europese hoofdsteden. De rijtijd was aanzienlijk korter dan voorheen daar er geen paspoortcontrole aan de grens meer nodig was daar de controle plaatsvond aan boord en men zonder stoppen gewoon kon doorrijden. Kennelijk zijn we dat alweer vergeten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eurostar slaat Nederland over: ‘Amsterdam in onderhoud, Rotterdam geen optie’ | SpoorPro.nl
Eurostar

Eurostar slaat Nederland over: ‘Amsterdam in onderhoud, Rotterdam geen optie’

Volgend jaar rijden er vanaf juni maandenlang geen treinen tussen Amsterdam en Londen vanwege werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal. Een stop op Rotterdam heeft volgens de vervoerder geen prioriteit. Rob Dammers / Wikimedia Commons

Vanaf juni 2024 rijden er maandenlang geen treinen tussen Nederland en Londen. Vanwege werkzaamheden op station Amsterdam Centraal is het niet mogelijk om dat als opstappunt te gebruiken. Station Rotterdam Centraal, dat precies in het (spoor)verlengde ligt van Amsterdam, is geen optie volgens vervoerder Eurostar: “Geen prioriteit en onrendabel.” In de tussentijd kunnen reizigers vanuit de Benelux naar Londen alleen opstappen in Brussel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “Eurostar slaat Nederland over: ‘Amsterdam in onderhoud, Rotterdam geen optie’”

Marc Busio|05.06.23|10:49

Dit valt niet uit te leggen aan het publiek dat al jarenlang krijgt te horen dat het vaker de trein in plaats van het vliegtuig moet pakken. Wat reistijd en prijs betreft gaat het amper om een handvol verbindingen waarop de trein een enigszins realistisch alternatief is en dan komt een daarvan, die inmiddels al behoorlijk populair is, gedurende maanden te vervallen. Hier ligt duidelijk een rol voor politiek Den Haag, want het is daar dat de oproep tot duurzaam reizen altijd het luidst klinkt.

Arjan Krabbenbos|06.06.23|18:00

Eurostar moet straks via Amsterdam Zuid rijden vanwege de verbouwingen op Amsterdam Centraal welke tot 2030 duren. Een beter plan is om de trein te verlengen via de Hanzelijn naar Zwolle. Maar of de perrons daar al lang genoeg voir zijn weet ik niet
Als de Lelylijn er komt kan de Eurostar via Heerenveen Leeuwarden en/ of Groningen. Via bestaand spoor Zwolle en verder naar Leeuwarden en Groningen weet ik niet. Zo onstaan er een mooie verbinding met het noorden.

Jan Innemee|07.06.23|16:49

Juist op de dag dat 66 jaar terug de TEE-treinen begonnen te rijden namelijk 2 juni 1957, werd dit bericht op ons losgelaten. Toen der tijd was de TEE een versnelde internationale treinverbinding tussen de Europese hoofdsteden en waarom was dat dan wel? De douanecontrole vond plaats aan boord van de TEE-treinen zodat men niet onderweg onderhevig was aan paspoortcontroles wat dus tijd scheelde. Blijkbaar zijn we die mogelijkheid alweer vergeten!

Jan Innemee|07.06.23|16:57

Juist op de dag dat er op de kop af 66 jaar terug namelijk op 2 juni 1957 gestart werd met de TEE-treinen (Trans Europ Expres), werd het bovenstaande bericht op ons losgelaten. De TEE-treinen onderhielden toen een snellere treinverbinding tussen de Europese hoofdsteden. De rijtijd was aanzienlijk korter dan voorheen daar er geen paspoortcontrole aan de grens meer nodig was daar de controle plaatsvond aan boord en men zonder stoppen gewoon kon doorrijden. Kennelijk zijn we dat alweer vergeten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.