
Brussel zet vol in op grensoverschrijdende proefverbindingen
De Europese Commissie gaat de beoogde pilot-nachttrein van Amsterdam naar Barcelona van European Sleeper ondersteunen. Tevens is er vanuit Brussel groen licht gekomen voor steun voor een proefproject voor de verdere verbetering van de verbinding tussen Amsterdam en Londen van NS en Eurostar. De projecten krijgen ondersteuning bij het ‘wegnemen van obstakels’ om de verbindingen op te starten, maar geld is er niet voor gereserveerd.
Met de Europese steun krijgt het Nederlandse European Sleeper de wind in de rug. Eind 2022 sprak medeoprichter Elmer van Buuren al over plannen om vanaf het voorjaar van 2025 met European Sleeper naar Barcelona te rijden. “Mocht het zo uitpakken, een kortere variant heel globaal naar het zuiden”, voegde Van Buuren daar toen nog aan toe.
Nadat er al jarenlang wordt gesteggeld over het verbeteren en uitbreiden van internationaal treinverkeer binnen Europa, lijkt Brussel er nu echt werk van te maken. Want naast de steun voor een treinverbinding tussen Amsterdam en Barcelona en het proefproject Amsterdam-Londen, heeft de Europese Commissie dinsdag bekendgemaakt dat het in totaal tien verschillende pilotprojecten gaat helpen. Het gaat om zowel om plannen voor nieuwe verbindingen als om het verbeteren van bestaande connecties.
In Hongarije worden een nieuwe verbindingen met Oostenrijk en het westen van Roemenië getest. Onder de werktitel ‘Connection Germany – Denmark – Sweden’ wordt onder meer een nieuwe nachttrein opgetuigd die Stockholm zal verbinden met Kopenhagen en Berlijn. Tussen Hamburg en Göteborg gaat daarnaast een dagtrein rijden met daarnaast nog de optie om deze verbinding in samenwerking met DB en DSB uit te breiden met een stop in Oslo.
De Zweedse vervoerder Snälltåget gaat een nachttrein uitbaten tussen Stockholm, Copenhagen en Berlijn en het Tsjechische České dráhy komt in samenwerking met Deutsche Bahn en het Deense DSB met een verbinding tussen Praag, Berlijn en Kopenhagen. Tot slot springt prijsvechter Flixtrain in met een lijn tussen Leipzig, Berlijn, Kopenhagen en Stockholm en een verbinding tussen München en Zurich.
In Frankrijk komt de start-up Midnight Trains met een nachttrein tussen Parijs, Milaan en Venetië. Het Oostenrijkse WESTbahn verbindt München, Wenen en Boedapest met elkaar en Ferrovie dello Stato Italiane en DB maken het straks mogelijk om vanuit Rome via Milaan in München te geraken. Het Spaanse ILSA gaat een verbinding tussen Lissabon en Madrid aanbieden, terwijl Catalaanse FGC wil Catalonië gaan verbinden met het zuiden van Frankrijk.
Uitbreidingsproblemen
Dat de uitrol van een Europees grensoverschrijdend treinnetwerk tot nu toe zo stroperig verloopt heeft te maken met het opzetten en exploiteren van met name lange en grensoverschrijdende treinverbindingen. Problemen met capaciteitstoewijzing op het spoor en ongebreidelde coördinatie tussen nationale infrastructuurbeheerders belemmeren de uitbreiding van het Europese spoornet. “Terwijl de vraag naar groene mobiliteit groeit, moeten we de spoormarkt veel beter en veel sneller laten reageren”, aldus Eurocommissaris Adina Vălean met de portefeuille vervoer.

Lees ook:
- TUI tevreden over pilot met nachttrein naar skigebieden
- Voortaan ook via rechtstreekse nachttrein naar wintersportgebied Oostenrijk
- NS International breekt record reizigers, nachttrein bijzonder in trek
- Roep om extra stop European Sleeper in het oosten van Nederland
- Studie ING: ‘Internationale trein aantrekkelijker maken om vliegtuig te vervangen’
- Wintersportnachttrein European Sleeper en Sunweb naar Frankrijk uitgesteld
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?