voestalpine faciliteert demodag European Hyperloop Week in Hilversum

Afbeelding: SpoorPro

De European Hyperloop Week is ten einde. Op zaterdag 23 juli lieten verschillende internationale studententeams op het bedrijventerrein Crailoo van voestalpine Track Solutions Netherlands B.V. in Hilversum zien welke futuristische mogelijkheden er zijn voor de toekomst van transport. Ondanks dat de hyperloop vooralsnog een technologische proefballon is, werd op het terrein van gastheer voestalpine Track Solutions Netherlands B.V. alvast getoond welke expertises de gewiekste tech-studenten in huis hebben.

SpoorPro liep een middag mee met Wouter Lampe, directeur Strategische Ontwikkeling bij voestalpine Track Solutions Netherlands B.V. “Zoals je ziet is de hyperloop niet alleen maar toekomstmuziek, het is volop in ontwikkeling. En ontzettend leuk dat wij al deze knappe koppen hier mogen faciliteren en bij elkaar brengen op deze gezamenlijke plek”, aldus een zichtbaar trotse Lampe.

Nederland, Zwitserland, Spanje, Duitsland

Uiteindelijk zijn het vier teams die deze middag een echte demonstratie geven: de TU Delft met de Delft Hyperloop, ETH Zürich met de Swissloop, het Spaanse team van de Technische Universiteit van Valencia en de mu-zero Hyperloop van de studenten uit het Duitse Karlsruhe en Stuttgart. Er zijn vele mooie ander hyperloop concepten ontwikkeld die niet zijn gedemonstreerd. Zo zou het team van bijvoorbeeld Hyperloop India volgens Lampe ook indruk hebben kunnen maken, ware het niet dat hun prototype van de hyperloop noodgedwongen moest achterblijven bij de douane. Veiligheid boven alles, tevens een mooie omschrijving voor alle gedurfde experimenten met de hyperloop.

Delft Hyperloop

De TU Delft, misschien wel een van de voorlopers op het gebied van de ontwikkeling van de hyperloop, won tijdens de European Hyperloop Week al de Complete Pod Award, de belangrijkste prijs die er tijdens deze expertise week te winnen valt. Maar wat maakt de hyperloop van de TU Delft zo bijzonder?

Paul Kluge van de TU Delft over de Delft Hyperloop: “Om een heel technisch verhaal kort samen te vatten, is ons prototype van de hyperloop misschien een beetje een vreemde eend in bijt. Wij hebben namelijk gekozen voor een opstelling in een buis met een hangend systeem.” Kluge vervolgt: “Ons systeem remt ook niet door middel van ouderwetse remblokken, wij werken juist met tegendruk met behulp van magneten.” Volgens Kluge maakt dat het systeem van Delft Hyperloop “een stuk duurzamer”.

“We moeten niet onderschatten hoeveel expertise wij hebben in Nederland en Europa. We doen het heel erg goed en ik denk ook dat, nadat Elon Musk ooit begon met de hyperloop, de toekomst van dit systeem misschien juist is gericht op verdere ontwikkeling binnen Europa”, aldus Lampe.

Swissloop

‘Made in Switzerland’ is natuurlijk niet zomaar een label. Zwitserland staat als vanouds voor kwaliteit. De studenten van ETH Zürich hebben dan ook gekozen voor een mix tussen technologische vooruitgang en de betrouwbare tussenweg van hybride.
Sven Prince, student aan de Universiteit van Zürich legt uit: “We hebben ons ontwerp weer teruggebracht naar de tekentafel. Daaruit is gebleken dat een hybride systeem vooralsnog het beste werkt en de juiste tussenvorm vormt tussen het huidige transport en de verduurzaming daarvan.” Wat is het dat de Swissloop in de ogen van Prince dan zo uniek maakt? “Het is robuust en kwalitatief. Innovatie kan alleen gepaard gaan met stabiliteit en vertrouwen”, aldus Prince.

Lampe is onder de indruk van de Swissloop: “Het hybride systeem is een mooie tussenweg. De treinsector is nogal conservatief. Bij voestalpine Track Solutions Netherlands B.V. kijken we liever vooruit. Maar je moet ook realistisch zijn: Soms moet je niet teveel willen. Het durven aanvaarden van de middenweg is al een vooruitgang op zich.”

Valencia TUV

Tegenover het indrukwekkende opstelterrein van de TU Delft hebben de studenten van de Technische Universiteit van Valencia zich verzameld met een even indrukwekkend technologisch schouwspel. Carlos Revert, mede-verantwoordelijke voor het vernieuwde proefmodel op de eerdere Spaanse versie van de hyperloop, stelt: “We hebben gewerkt aan het prototype van deze hyperloop sinds september vorig jaar. Dat zijn pakweg een kleine tien maanden. In die korte tijd hebben we zeker vooruitgang geboekt.”

“Ons team bestaat uit ongeveer 35 mensen, en hoewel vele van ons het er even bij doen, zijn we er eigenlijk dag en nacht mee bezig”, zo stelt Revert. “En we doen dat niet voor niets natuurlijk. Uiteindelijk zal de hyperloop gewoon realiteit worden, en als je daarvan aan de wieg kunt staan, dan moet je daar ook blijven staan.”

Lampe: “De passie, dat temperament van de Spaanse studenten is fantastisch. Met zulke overtuigingskracht kun je flinke stappen zetten. Ja, deze studenten uit Valencia zijn geduchte concurrenten ten opzichte van de andere deelnemende teams.”

mu-zero Hyperloop

Last but not least krijgt SpoorPro het prototype van de mu-zero Hyperloop van studenten aan de universiteiten in Karlsruhe en Stuttgart te zien. “Het is erg leuk om te zien dat zij als enige demonstrerende team gebruik maken van onze I-beam track van 380 meter. Daarmee zouden ze dus een behoorlijke snelheid kunnen halen met hun POD.”

De Duitse student Robin Köhnlein: “Geavanceerde technologieën met onze elektromagnetisme zouden op den duur een snelheid van maar liefst 1.000 kilometer per uur moeten kunnen halen. We werken al een tijdje met hetzelfde prototype als dat je hier ziet, maar ondertussen zijn we voortdurend bezig om alles aan te passen en te optimaliseren.”

Winnaars + prijzen:

Pioneer Awards
Thermal Management Award: Hyperloop UPV
Most Scalable prototype: Hyperloop UPV
Ingenuity Award: Hyperloop UPV
Innovation Award: Delft Hyperloop
Sustainable Legacies award: University of Toronto

Subsystem Awards
Mechanical Subsystem Award: Swissloop
Traction Subsystem Award: Swissloop
Guiding Subsystem Award: Hyperloop UPV
Electrical Subsystem Award: mu-zero Hyperloop

Complete POD Design Award
Delft Hyperloop

Full Scale Awards
Technical Aspects of hyperloop systems: mu-zero Hyperloop
Socioeconomic aspects of hyperloop systems: mu-zero Hyperloop

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.