ATO test Oosterhout Alstom

Eerste deel pilotproject met obstakeldetectie voor autonoom spoorvervoer geslaagd

Alstom, Lineas en ProRail hebben in de afgelopen twee jaar in een pilotproject obstakeldetectiesysteem (ODS) voor autonoom spoorvervoer getest. Daarbij is met een rangeerlocomotief van Lineas de werking van dit systeem beproefd op het spoor in Oosterhout. De volgende stap is volgens leverancier Alstom om ODS in combinatie met Automatic Train Operation GoA4 te testen.

De tests vonden in oktober 2020, december 2021 en maart 2022 plaats. In maart van dit jaar vergeleek de software de situatie met de beelden die waren gemaakt tijdens de eerste twee proeven. Volgens Alstom bleek uit de proef vorige maand dat het systeem obstakels tot een afstand van duizend meter kan herkennen, ongeacht de weersomstandigheden, zichtbaarheid en dagdeel. “ODS kan ingezet worden als rijhulpsysteem, maar kan in combinatie met Alstom’s AutoPilot-systeem ook gebruikt worden om een volledig zelfrijdende trein te creëren.”

Herkenning van grote obstakels

“De locomotief herkent zowel overdag als ‘s nachts grote obstakels, zoals auto’s, maar ook kleinere obstakels, zoals mensen of konijnen, en dat allemaal dankzij ODS en de expertise van NIART”, aldus Abel Poelaert, Customer Director Alstom Benelux. “Aan de hand van deze tests hebben we ook een paar kleine problemen kunnen verhelpen. De resultaten zijn veelbelovend en bieden reden tot optimisme.”

De radar van het ODS scant de weg voor de locomotief tot wel 200 keer per seconde. De radar legt de omgeving hierbij in hoge resolutie vast en kan zo obstakels verder dan één kilometer herkennen, zelfs wanneer het zicht voor de bestuurder en de camerasystemen verslechterd is.

Alstom wijst erop dat een van de grootste uitdagingen voor zelfrijdende treinen een betrouwbare werking in alle weersomstandigheden is. is volgens A een betrouwbare werking in alle weersomstandigheden. Elta brengt hier zijn ervaring mee uit de automotive sector.

Nu dit deel van het ATO-proefproject is afgerond vindt de komende weken de volgende fase van het Nederlandse pilotproject plaats, waarin het ODS getest wordt in combinatie met ATO. Het doel hiervan is om een volledig zelfrijdende rangeerlocomotief te creëren en om het ODS volledig in ATO-systemen te integreren, zodat autonome treinen in de toekomst op GoA3-4 kunnen rijden. Deze proeven gebeuren ook in Oosterhout en worden voor het eind van de zomer afgerond.

Bekijk hier foto’s van de tests in Oosterhout:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.