Consortium voor ontwikkeling communicatiesysteem FRMCS officieel van start

Een consortium onder leiding van UIC gaat de komende dertig maanden aan de slag om prototypes te ontwikkelen voor het Future Railways Mobile Communication System (FRMCS), dat het huidige communicatiesysteem voor het spoor GSM-R op termijn zal gaan vervangen. Op 1 november is het project 5GRAIL, waar 13 miljoen euro voor is vrijgemaakt, officieel van start gegaan.

Het project bestaat uit acht werkpakketten met als doel om de eerder door UIC geformuleerde FRMCS-specificaties te valideren. Dat gebeurt met het ontwikkelen en testen van prototypes voor het FRMCS-systeem voor zowel de baaninfrastructuur als aan boord van de trein. De prototypes zullen gebaseerd zijn op de eerder door UIC geformuleerde specificaties en op 5G-technologie.

Prototypes

De 5GRAIL-prototypes worden getest in laboratoria en in de spoorbaan. De prototypes zullen het European Train Control System (ETCS), Voice Group Calls en Railway Emergency Calls ondersteunen. Ook zullen grensoverschrijdende verbindingen en het samenkomen van rail- en wegverbindingen worden onderzocht.

Het belangrijkste doel van het project is om in 2025 een eerste editie van FRMCS op te leveren die gebaseerd is op 5G (3GPP Release 17). Deze zal beschikbaar worden gesteld aan de spoorsector om daar landelijke pilots mee te starten. 5GRAIL is volgens UIC een “integraal onderdeel van dit FRMCS-ontwerp”.

In het consortium zitten onder meer Unife, DB Netz, SNCF Réseau, SBB, ÖBB en IP, Thales, Siemens, CAF, Teleste, diverse telecombedrijven, onderzoekscentra en universiteiten. Het project wordt uitgevoerd als onderdeel van het Europese programma Horizon en zal het worden gefinancierd door DG Connect, de telecommunicatiedivisie van de Europese Commissie. Het valt binnen het 5G Rail-financieringsprogramma.

5GRAIL-project

François Davenne, directeur-generaal van UIC: “Spoorwegnetwerken laten profiteren van 5G-technologie is een fundamenteel aspect van de transformatiestrategie van de sector, uitgevoerd door zowel de vervoerders als de leveranciers met de steun van de Europese Commissie. Voor UIC, dat de ontwikkeling van 5G heeft getest met de steun van zijn leden, is de financiering door DG Connect van de eerste demonstratiemodellen een symbool van volwassenheid voor de sector.”

Philippe Citroën, directeur-generaal van Unife: “De Europese spoorwegindustrie is ervan overtuigd dat het Horizon 2020 5GRAIL-project de eerste markttoepassingen en proefprojecten voor de introductie van 5G FRMCS-technologie zal ondersteunen. Dit project dat Europese spoorwegen en spoorwegleveranciers samenbrengt, zal de weg helpen effenen naar het toekomstige communicatiesysteem en als zodanig aanzienlijk bijdragen tot het realiseren van de voordelen voor de spoormarkt.”

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.