ETCS, testtrein, Infrabel

Europese steun voor drie Belgische spoorprojecten

De Europese Commissie gaat drie projecten van spoorbeheerder Infrabel en de Belgische spoorvervoerder NMBS financieel ondersteunen. Het gaat hier om projecten die passen bij het CEF-programma, een programma dat erop gericht is om transport door de Europese Unie te verbeteren en veiliger te maken. In totaal krijgen Infrabel en NMBS ruim 27 miljoen euro om te investeren in de drie Belgische projecten.

Nadat de Europese Commissie eind 2015 een oproep deed voor projecten die ze financieel konden ondersteunen, dienden Infrabel en de NMBS zeven aanvragen in. Daarvan zijn er nu drie geselecteerd. Infrabel en NMBS willen verschillende spooroverwegen verwijderen op de Europese corridors, het logistieke platform in de haven Zeebrugge verbeteren en het ETCS-systeem uitrollen op de 106 AM Break Motor Units.

Goederencorridors

De Europese Commissie investeert 7,1 miljoen euro in de verwijdering van 12 overwegen op de goederencorridors van het trans-Europese vervoersnet. Deze worden vervangen door nieuwe infrastructuur, zoals tunnels of bruggen. De partijen hopen dat hierdoor het aantal ongelukken aan overwegen vermindert en dat de capaciteit van het nationale en Europese spoorwegnetwerk hoger wordt.

Het tweede project is de verbetering van het platform in Zeebrugge. Dit is zo belangrijk omdat de haven van Zeebrugge een strategische plaats is op de Europese corridor Rijn-Alpen. Hier worden de Noordzeehavens via de Rijnvallei met Milaan en de haven van Genua verbonden. Met het bedrag dat de Europese Commissie investeert wordt de haven klaargemaakt om extra lange goederentreinen tot 740 meter te kunnen ontvangen. Naar verwachting verhoogt dit het concurrentievermogen van het spoorvervoer en op termijn zal dit zorgen voor een verschuiving van goederenvervoer over de weg naar vervoer via het spoor. Ook hiervoor trekt de Europese Commissie 7,1 miljoen euro uit.

ETCS-systeem

Als laatste wil de NMBS alle treinen tegen eind 2023 uitrusten met het ETCS-systeem. Infrabel maakt sinds 2009 al werk van de installatie van het Europese treincontrolesysteem ETCS op het nationale spoorwegnet. ETCS is een Europese standaard en laat dus toe dat treinen uit andere Europese landen ook veilig op het Belgische netwerk kunnen rijden, zonder dat zij eerst een Belgisch systeem, zoals TBL1+, hoeven te installeren. De NMBS krijgt 13,2 miljoen Europese steun voor de installatie van het treincontrolesysteem.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.