DB Cargo trein nov 22 in Haldern

RailGood en DB Cargo: Kabinet slaat plank mis met miljardeninvesteringen

Liever had het kabinet meer geld vrijgemaakt voor het spoorgoederenvervoer, vinden DB Cargo en RailGood.Rob Dammers/Creative Commons

Ondernemersorganisatie RailGood en railtransportbedrijf DB Cargo zijn van mening dat het kabinet de miljardeninvesteringen die het begin vorige week aankondigde slimmer had kunnen verdelen. “De onevenwichtige verdeling van Rijksgelden schaadt de transitie naar duurzame logistiek”, stellen beide organisaties in een persbericht.

In het bijzonder vinden RailGood en DB Cargo dat er op de korte termijn gerichte investeringen moeten worden gedaan in het mogelijk maken van 740 meter lange goederentreinen en op de lange termijn het afbouwen van de Betuweroute met een eigen Noordtak en Zuidtak.

Meer in zijn algemeenheid hadden de miljardeninvesteringen met veel meer rendement voor het duurzame verdienvermogen van Nederland kunnen worden aangewend, schrijven zij. “Het is onbegrijpelijk dat het kabinet niet investeert in het mogelijk maken van 740 meter lange goederentreinen en meer goederenspoor om de stedelijke gebieden heen”, vindt RailGood directeur Hans-Willem Vroon. “Het kabinet mist daarmee een kans om met een aantal gerichte investeringen het verdienvermogen van Nederland te versterken en invulling te geven aan de EU Green Deal door meer ruimte te scheppen voor het duurzame spoorgoederenvervoer. Daarmee worden tevens goed bereikbare woonwijken en een leefbare woonomgeving langs het intensief bereden spoor gerealiseerd.”

‘Eenzijdige investeringen’

Namens DB Cargo Nederland vult CEO/COO Nanouke van ’t Riet aan: “Dit kabinet mist een visie op de duurzame welvaartsontwikkeling van Nederland door eenzijdig te investeren in openbaar vervoer. Met meer visie hadden de zeehavens en Nederlandse maakindustrie mee kunnen profiteren van dezelfde miljarden door te kiezen voor projecten die goed zijn voor de reiziger én goed zijn voor het transport. Laten we niet vergeten dat de huizen die nog gebouwd moeten worden, eerst nog moeten worden verdiend in de Nederlandse economie.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.