Maasvlakte shuttletrein pendelt naar Waalhaven

Afbeelding: Richard Latten / Trimodal Europe

De Rotterdamse haven heeft sinds 30 juli een nieuwe havenshuttle. Logistiek operator Trimodal Europe heeft een shuttletrein geëxploiteerd met een vaste dienstregeling van 16 vertrekken per week tussen de RSC-terminal in de Waalhaven en drie deepsea-terminals op de Maasvlakte (RWG, EMX en APM2).

“Alle vertrekken gaan vanaf de RSC-terminal en naar een van de drie deepsea-terminals op de Maasvlakte”, vertelt Don van Riel, directeur van Trimodal en initiatiefnemer van de zogenoemde Maasvlakte Shuttle.

Efficiëntiewinst

“Intermodale operators vertrokken vroeger vanaf meerdere terminals, maar hadden regelmatig te maken met vertragingen waardoor ze hun slot misten. Bovendien zouden ze maar drie of vier containers op een trein boeken. Er was veel te winnen op het gebied van efficiëntie”, aldus Van Riel.

De Maasvlakte Shuttle bundelt vrachtladingen van meerdere operators en wil zo ook de RSC-terminal beladen met 108 TEU’s per keer, volgens een vaste dienstregeling. Van Riel: “Dit is efficiëntiewinst voor de intermodale operators en voor de diepzeeterminals.”

Overstappen op het spoor

Daarnaast is er de situatie op de wegen rondom de Rotterdamse haven, aldus van Riel. “De bereikbaarheid van de haven over de weg wordt minder, omdat de wegen overbelast raken en de volumes in de haventerminals toenemen.”

Spoorwegonderneming LTE, die de tractie uitvoert, merkte op dat de nieuwe shuttle een verbintenis is tot de modal-shift. “Met een project als dit is de Rotterdamse haven beter bereikbaar voor containers uit heel Europa en wordt de congestie op de A15 aangepakt. Daardoor komt er 90.000 TEU van de weg.”

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailFreight.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.