Kristian Schmidt, directeur Landtransport bij de Europese Commissie

EU wil staatssteun mogelijk maken voor door sancties getroffen bedrijven

De EU komt met een nieuw staatssteun-mechanisme om ondernemingen die getroffen zijn door de sancties te helpen. Dat maakte Kristian Schmidt, directeur Landvervoer van de Europese Commissie, woensdag bekend tijdens de RailFreight Summit in Brussel. Europese bedrijven lijden verliezen door de sancties, en het goederenvervoer per spoor is daarop geen uitzondering. Spoorvervoerders melden een daling van 80 procent van de Euraziatische volumes en maken zich zorgen over de toekomst.

Schmidt erkent dat de impact van de ingestelde sancties zwaar kan zijn voor Europese bedrijven en tot financiële verliezen kan leiden. “Met betrekking tot de impact van de sancties heeft de Europese Commissie verschillende besluiten genomen over het toestaan van staatssteun waardoor lidstaten bedrijven kunnen compenseren die lijden onder de sanctiemaatregelen”, legt Schmidt uit.

EU-steun onderweg

Schmidt deelde het nieuws woensdag tijdens de RailFreight Summit Special Edition in Brussel. Tijdens een live interview besprak hij de impact van sancties op Europese bedrijven. “Er is geen twijfel over dat de sancties aan twee kanten schade toebrengen. Ook het Europese transport, de toeleveringsketen en bedrijven worden geraakt”, aldus Schmidt. “Er is echter een manier om de getroffenen te helpen”, voegde hij eraan toe.

“De staatssteun is niet specifiek voor spoor of transport, maar dekt deze sectoren wel. Dus ja, er is een manier om bedrijven te ondersteunen die negatieve effecten van de sancties hebben ondervonden”, vervolgde hij. Dit is positief nieuws voor de spoorgoederensector aangezien financiële verliezen, net als bij de coronapandemie, op zijn minst gedeeltelijk kunnen worden gecompenseerd. In een periode waarin de nasleep van de pandemie nog steeds zichtbaar is, de energieprijzen stijgen en oorlog en sancties ongekende omstandigheden creëren, is ‘business as usual’ niet mogelijk en kunnen dergelijke maatregelen van cruciaal belang zijn voor de toekomst.

Naast het mogelijk maken van staatssteun, heeft de EU-commissie ook een op het spoor gerichte aanpak om bedrijven te helpen die worstelen met alternatieve routes. Zoals Schmidt benadrukte, volgt de EU de ontwikkelingen in de Middle Corridor (via Kazachstan, Azerbeidzjan en Georgië, red.) en is ze bereid mee te werken aan een beter alternatief voor bedrijven. “We zien dat het groeit en we vinden dat het moet worden onderzocht en waar mogelijk moet worden verbeterd. De EU spreekt met de landen in de Middle Corridor, gericht op het genereren van investeringen in de route. We zijn ons er terdege van bewust dat dit geen oplossing is voor morgen, maar voor de lange termijn”, besloot hij.

Dit artikel is eerder verschenen bij zustervakblad RailFreight.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nikos Papatolios

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.