Waslijst aan bezwaren tegen nieuw spoortracé Meteren-Boxtel
Twee lange zittingsdagen, 32 bezwaarmakers. De Raad van State gaat er een hele kluif aan hebben om een oordeel te geven over het omstreden besluit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over een nieuwe route voor goederenvervoer. Het gaat om het traject tussen Meteren en Boxtel via Den Bosch. Veel omwonenden van dit traject vrezen enorme overlast van het toenemende goederenvervoer, bleek donderdag en vrijdag bij de zittingsdagen.
“Er komt een toename van steeds zwaardere goederentreinen. Dat wordt geperst door woonwijken in Den Bosch en Vught”, zegt een van de omwonenden. Hij is op zich wel voorstander van goederenvervoer over het spoor in plaats van over de weg. Maar een alternatief tracé zou beter geweest zijn, vindt hij.
Beter benutten Betuweroute en opwaardering Maaslijn
Er wordt door de bezwaarmakers gewezen op het beter benutten van de Betuweroute, die ook juist is aangelegd voor het goederenvervoer. Of een opwaardering van de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. Ook een route van Rotterdam-Kijfhoek naar Antwerpen wordt als alternatief genoemd. Maar het ministerie wijst die alternatieven allemaal af.
“Bij een opgewaardeerde Maaslijn moeten goederentreinen ook door Nijmegen en veel andere plaatsen. Dan krijg je daar dezelfde problemen.” De kosten zouden volgens de advocaat van het ministerie ook hoger zijn dan de omwonenden hebben uitgerekend.
Doel van het nieuwe tracé
Vanwege de verwachte groei van het reizigers- en goederenvervoer heeft het rijk het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) opgesteld. Voor de reizigers is het de bedoeling om op de drukste trajecten elke tien minuten een trein beschikbaar te hebben.
Voor het goederenvervoer is het doel om de Betuweroute intensiever te gebruiken. De goederenlijn tussen Rotterdam-Kijfhoek en Venlo, en verder naar Duitsland loopt nu via de Brabantroute langs Dordrecht, Breda, Tilburg, Boxtel en Eindhoven. Het ministerie wil die route ontlasten om daar meer ruimte te geven voor de groei van het reizigersvervoer. Daarom is gekozen voor meer goederentreinen over de Betuweroute van Rotterdam naar Meteren en daar via een spoorboog naar Den Bosch, Vught en Eindhoven. Het omstreden tracé.
Geluids- en trillingshinder
De Raad van State zal ook moeten oordelen over bezwaren over toenemend lawaai en trillinghinder. Om die trillinghinder zoveel mogelijk te voorkomen is onder meer een TROC, een trillingreducerende ondergrondse constructie, nodig. Dat betekende weer dat er bij Den Bosch ruim 30 monumentale bomen moeten sneuvelen. Dat was in het verkeerde keelgat geschoten van de Actiegroep Red de Platanen.
Op de zitting werd bekend dat het grootste deel van de platanen langs de Boschveldweg in Den Bosch niet wordt gekapt. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten dat de werkzaamheden langs het spoor anders worden aangepakt waardoor de bomen kunnen blijven staan.
Trillingen en lawaai leiden volgens de omwonenden ook tot gezondheidsschade. “Als dit plan doorgaat, is deze overlast voor de komende 100 jaar. Dat is een ramp voor meerdere generaties”, zegt een omwonende. Hij pleitte voor een duurzame benadering en verwees naar de ‘modal shift’, de verplaatsing van goederenvervoer van de weg naar spoorvervoer of binnenvaart. “Nu is voor ‘meer van hetzelfde’ gekozen.” Een andere bezwaarmaker wees op de mogelijkheid om gassen en vloeistoffen via ondergrondse leidingen te vervoeren in plaats van over het spoor. Maar het ministerie wil met de gekozen oplossing verder gaan. Uitvoerig onderzoek naar de overlast en maatregelen om die te beperken onderbouwen die keuze volgens het ministerie voldoende.
Nut en noodzaak nieuw tracé
Veel bezwaarmakers twijfelen ook aan het nut en de noodzaak van het gebruik van het nieuwe tracé via Meteren en Boxtel. De behoefte zou zijn gebaseerd op prognoses uit 2010 en daarmee achterhaald zijn. Ze wezen ook op de eis dat prognoses in principe niet ouder mogen zijn dan twee jaar.
Volgens een van de rechters van de Raad mag dat wel. Maar die prognoses moeten dan wel recent geactualiseerd zijn. De advocaat van het ministerie stelde dat dit ook is gebeurd. Hij erkende wel dat de behoefte nu lager uit lijkt te vallen voor de komende 20 jaar. Maar de behoefte is er dan nog wel.
De Raad van State oordeelt over enkele maanden.
Lees ook:
- Aanbesteding tijdelijk spoor Vught loopt vertraging op door beroepsprocedure
- Vught vreest geluid, trillingen, stof en bouwverkeer tijdens bouw verdiept spoor
- ProRail gunt ingenieurswerk PHS Den Bosch-Vught aan Movares
- Movares zoekt alternatief trillingsdempende constructie langs spoor in Den Bosch
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?