Goederentreinen op rangeerterrein Kijfhoek, foto: ProRail

Treinverkeer hervat na spoedoperaties aan spoor

De spoedreparaties aan het spoor die woensdagnacht op diverse plekken van het Nederlandse spoornetwerk plaatsvonden, zijn afgerond. Dat meldt spoorgoederenvervoerder DB Cargo en wordt bevestigd door ProRail. Na meetritten kwamen er woensdag er op vijf plekken van het Nederlandse spoornetwerk afwijkingen naar voren, waaronder een verzakking van het spoor. Voor het herstel moesten een aantal spoortrajecten deels buiten dienst worden gesteld, wat met name impact had op het spoorgoederenvervoer.

Een woordvoerder van ProRail meldt dat het onder meer om een verzakking van het spoor bij Lage Zwaluwe ging, een technische storing van het spoorbeveiligingssysteem bij Breda (sectiestoring) en een reparatie van wissels bij Vught. “We hebben de beschikbaarheid van het spoor tijdens de werkzaamheden zo hoog mogelijk proberen te houden en de werkzaamheden zo goed mogelijk uitgevoerd.”

Beperkingen voor het treinverkeer

Vanwege de herstelwerkzaamheden waren er van woensdagavond 23.00 uur tot donderdagochtend 05.00 uur beperkingen voor het treinverkeer. De routes waar dit effect op had waren Kijfhoek-Roosendaal, Kijfhoek–Eindhoven–Venlo en Utrecht–Den Bosch-Eindhoven.

Daarbij was er steeds een spoor beschikbaar tussen Kijfhoek en Venlo. Van donderdagnacht 01.00 tot 03.00 uur was er geen treinverkeer mogelijk tussen Kijfhoek en het havengebied. Van 03.00 tot 05.00 uur was er slechts een spoor beschikbaar tussen Kijfhoek en het Havengebied.

Volgens DB Cargo was het vanwege een goede samenwerking met de verkeersleiding van ProRail toch mogelijk om het treinverkeer op gang te houden. De spoorgoederenvervoerder verwacht donderdag een normale treindienst in Nederland aan te kunnen bieden.

Werkzaamheden derde spoor

De spoedreparaties vallen samen met geplande werkzaamheden van de Duitse spoorbeheerder DB Netze waardoor beide sporen van het traject Emmerich – Oberhausen zijn gesloten. Branchevereniging RailGood is not amused: “Het spoorgoederenvervoer stond al drie dagen op achterstand door de werkzaamheden van DB Netze in Duitsland. De verkeersleiding van ProRail en DB Netze werken niet goed samen bij calamiteiten. Het lijkt wel een mini-Rastatt”, zegt directeur Hans-Willem Vroon.

Volgens de ProRail-woordvoerder zijn de beide spoorbeheerders wel degelijk met elkaar in gesprek over geplande werkzaamheden. “We proberen zo goed mogelijk de belangen van partijen overeind te houden, maar daarin zijn we afhankelijk van onze Duitse partners. Dat dit hinder oplevert voor vervoerders is irritant.” Hij wijst erop dat DB Netze ook bij de grensovergang bij Venlo aan het werk is, wat beperkingen van het treinverkeer oplevert.

De werkzaamheden op het traject Emmerich-Oberhausen, die deel uitmaken van het derde spoor in Duitsland, duren nog tot en met 22 april.

Lees ook:

Woensdagnacht meerdere spoorlijnen buiten dienst vanwege spoedherstel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.