Theemswegtrace-brug-en-omgeving-haven-rotterdam

Theemswegtracé in Rotterdam succesvol, maar Havenspoorlijn is er nog niet

Havenbedrijf Rotterdam viert dat tienduizend treinen passeren op het Theemswegtracé, dat enkele maanden geleden werd geopend. De nieuwe lijn, aangelegd om het goederenvervoer per spoor in de haven te verbeteren, lijkt een groot succes. Vertegenwoordigers van de Nederlandse spoorgoederensector waarschuwen echter dat er nog obstakels zijn die overwonnen moeten worden. 

Het Theemswegtracé is begin november 2021 geopend, na een zesdaagse afsluiting van de Rotterdamse havenlijn. De route is een ruim vier kilometer lang viaduct met twee boogbruggen van de Merseyweg tot aan de Moezelweg via de Neckarweg.

De nieuwe route verving de verouderde Calandbrug, die hinder veroorzaakte voor het goederenvervoer per spoor omdat deze meerdere keren per dag open moest om schepen door te laten. Volgens de eerste schattingen van de Rotterdamse haven zou het nieuwe tracé de capaciteit van het goederenvervoer per spoor verhogen van 90 treinen per dag naar 230.

Een succes, zegt het Havenbedrijf

“Het vier kilometer lange stuk Rotterdamse havenspoorlijn dat drie maanden geleden werd geopend – is een succes. Er zijn al zo’n tienduizend treinen over het traject gereden zonder verstoringen of vertragingen”, aldus de Rotterdamse haven. Het aantal treinen heeft misschien niet de geschatte 230 per dag bereikt, aangezien het aantal treinreizen rond de honderd per dag ligt. De Nederlandse haven acht de exploitatieperiode van drie maanden echter waardevol, aangezien het goederenvervoer per spoor grotendeels ongehinderd blijft.

Meer en gemakkelijker spoorgoederenvervoer draagt bij aan de Nederlandse doelstellingen voor groen vervoer. “We zetten ons in voor de Europese duurzaamheidsdoelstelling om binnen tien jaar 50 procent meer goederen over het Nederlandse spoor te vervoeren. Dit doel kan alleen worden bereikt met een goed functionerende spoorverbinding”, aldus Boudewijn Siemons, COO bij het Havenbedrijf Rotterdam, verwijzend naar het Theemswegtracé.

“Mooie ontwikkeling, maar laten we nuchter blijven”

“Het Theemswegtracé is zonder twijfel een kwaliteitsverbetering voor het goederenvervoer per spoor in Nederland aangezien de exploitatie niet langer wordt gehinderd door de vaak defecte Calandbrug en de frequente openingen”, benadrukt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenorganisatie RailGood.

“Ondanks dit grote succes zijn we er nog niet helemaal”, voegde hij eraan toe. Dit vanwege de toegenomen verstoringen in de Rotterdamse havenlinie in 2021, die ondanks de nieuwe route het aantal verstoringen in 2020 overtroffen.

Als je ook kijkt naar de late geplande treinvrije periodes in de haven door aanleg of onderhoud, die gevolgen hebben voor de planning van het goederenvervoer per spoor en klanten, dan is het duidelijk dat er ruimte is voor verbetering. “Mooi dat de Rotterdamse haven dit succes viert, maar laten we ook nuchter blijven”, besluit Vroon, die alle betrokken partijen, het Havenbedrijf en ProRail, aanspoorde om intensiever te werken aan assetmanagement en capaciteitsverdeling.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailFreight.com.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nikos Papatolios

1 reactie op “Theemswegtracé in Rotterdam succesvol, maar Havenspoorlijn is er nog niet”

Pat Rick|09.03.22|16:49

Infrabel is in Antwerpse haven bezig met grote verbeteringen (goederenspoortunnel onder de Schelde bijv) en krijgt nog veel geld voor verdere verbeteringen, waardoor die haven in het voordeel is. Wat dat betreft is zij een betrouwbare partner van de Antwerpse haven. ProRail zou dat voor de Rotterdamse moeten zijn, maar laat het tot nu toe afweten. Zie problemen Waalhaven, Kijfhoek, Maasvlakte 2 die niet mogen voorkomen voor een infrabedrijf. ProRail mag daar een puntje aan zuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.