Blusleiding Waalhaven Zuid

Aanleg blusvoorziening kan doorgaan door financiële afspraken ProRail en ministerie

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail hebben financiële afspraken gemaakt, waardoor de aannemer door kan werken aan werkende permanente blusvoorzieningen op Waalhaven Zuid. Dit moet er voor zorgen dat de deadline van 1 januari 2023 wordt gehaald, de dag waarop de ontheffing van de gemeente Rotterdam voor de inzet van een blustrein vervalt. 

ProRail liet eerder aan de gemeente Rotterdam weten 63 miljoen euro tekort te komen voor het realiseren van werkende permanente blusvoorzieningen op Waalhaven Zuid, terwijl er 20 miljoen euro voor het project was gereserveerd.

Een woordvoerder van ProRail meldt dat de spoorbeheerder van het ministerie “akkoord heeft gekregen om financiële middelen aan te wenden”. Een woordvoerder van het ministerie van IenW geeft aan dat dit overigens niet betekent dat het ministerie van IenW de 43 miljoen euro aan tekort gaat ophoesten.

“De gemeente Rotterdam heeft bekendgemaakt dat er sprake is een tekort van 43 miljoen, maar dit is nog geen ‘uitgeharde raming’. We hebben nu afgesproken dat de aannemer binnen de budgetten van ProRail verdergaat met het werk, zodat het emplacement op 1 januari 2023 aan de veiligheidseisen voldoet. Het grotere tekort moeten we nog in kaart brengen.” Het ministerie, ProRail en de gemeente Rotterdam zijn in gesprek over de financiering van de fase daarna en de haalbaarheid van de termijn.

Veiligheidsvoorschriften

Op 1 januari 2023 moeten de vijf goederenemplacementen in de Rotterdamse haven voldoen aan de nieuwe veiligheidsvoorschriften. Dit is nodig om met gevaarlijke stoffen te kunnen blijven rangeren. Dat betekent: het aanleggen van calamiteitenwegen en blusleidingen zodat alle vijf de emplacementen aan de vergunningseisen die door de gemeente Rotterdam vastgesteld blijven voldoen. ProRail heeft ontheffing gekregen tot 1 januari 2023 door de inzet van een tijdelijke blustrein.

De gemeente Rotterdam wil vanwege de veiligheid de vergunning voor de tijdelijke blustrein op Waalhaven Zuid niet verlengen. Ook vanuit de politiek werd de druk opgevoerd om de blusvoorzieningen snel aan de veiligheidseisen te laten voldoen. VVD-Kamerlid Fahid Minhas stelde aanleiding van berichtgeving van zustervakblad Nieuwsblad Transport Kamervragen aan staatssecretaris Vivianne Heijnen hierover.

De VVD’er vindt dat ProRail gezien de resultaten van het onafhankelijke onderzoek van bureau Crisislab minstens anderhalf jaar geleden al actie had moeten ondernemen om de blusvoorzieningen op orde te krijgen. Ook gaf hij aan dat er “alles in het werk gesteld moet worden om de einddatum van 1 januari 2023” te halen.

Belangrijke stap vooruit

Directeur Hans-Willem Vroon van belangenorganisaties RailGood vindt de financiële afspraken die nu tussen het ministerie en ProRail zijn gemaakt een “belangrijke stap vooruit om een volgende vervoerscrisis op Waalhaven-Zuid, een cruciaal emplacement in Europa’s grootste haven en zijn wereldklasse (petro)chemisch cluster, af te wenden”.

“1 januari 2023 zonder gebruiksbeperkingen voor het goederenvervoer per spoor op emplacement Waalhaven-Zuid is cruciaal voor de spoorgoederenvervoerders, die langjarig al voldoende gedupeerd zijn door dit gedoe en achterstallig en uitgesteld onderhoud en vernieuwing van de spoorinfra die ProRail onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat beheert. De klanten van het spoorgoederenvervoer moeten op ons kunnen rekenen, met een concurrerend product”, benadrukt Vroon.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.