
Maritime Transport lanceert nieuwe treindienst Felextowe-West-Midlands
Maritime Transport heeft deze week een nieuwe intermodale dienst gelanceerd tussen de Birmingham Intermodal Freight Terminal (BIFT) en de haven van Felixstowe. De spoordiensten worden uitgevoerd door die wordt vervoerd door GB Railfreight (GBRf). Maritime Transport is een leverancier van geïntegreerde weg- en spoordiensten voor Britse bedrijven.
Met een tekort van meer dan 100.000 vrachtwagenchauffeurs in het Verenigd Koninkrijk, waardoor de toeleveringsketens worden verstoord, biedt de nieuwste service van Maritime extra capaciteit om ervoor te zorgen dat goederen door heel Groot-Brittannië kunnen blijven rijden.
De derde trein van Maritime die van de haven van Felixstowe naar BIFT rijdt, vertrok op maandag 10 januari. De nieuwe dienst, die de capaciteit van Maritime Felixstowe naar West Midlands met 40 procent heeft vergroot, rijdt vijf dagen per week van dinsdag tot en met zaterdag.
Groeiende containervolumes
Maritime heeft meer dan 5 miljoen euro geïnvesteerd in containeroverslag-apparatuur sinds de overname van de terminal in 2014. Om de groeiende containervolumes in haar intermodale netwerk te faciliteren, heeft Maritime extra containerhandlingmachines besteld die in de loop van 2022 zullen arriveren, waaronder zes Sany reachstackers en drie Kalmar reachstackers.
Meer spoordiensten naar meer bestemmingen
“Het vergroten van het aandeel van het treinverkeer is een belangrijk onderdeel van onze strategie om een zo breed mogelijk aanbod van duurzame vervoersopties via de haven van Felixstowe aan te bieden”,zegt Robert Ashton, operationeel directeur van de haven van Felexstowe. “We investeren in nieuwe fabrieken en apparatuur en werken samen met partners, waaronder GB Railfreight en Maritime Transport om anderen te helpen koolstof uit hun toeleveringsketens te verwijderen. Met drie speciale railterminals in de haven bieden we meer spoordiensten, naar meer bestemmingen in het binnenland met een grotere frequentie dan welke andere Britse haven dan ook,”
Klimaatverandering: het spoor als groener alternatief
John Smih, algemeen directeur van GB Railfreight, geeft aan blij te zijn de relatie met Maritime uit te breiden met deze nieuwe dienst met het oog op klimaatverandering. “De verschuiving naar het goederenvervoer per spoor speelt een fundamentele rol bij het aanpakken van koolstofemissies en klimaatverandering, en het is geweldig om te zien dat bedrijven het spoor kiezen als een groener alternatief, zonder afbreuk te doen aan de operationele efficiëntie en betrouwbaarheid. We zijn erg trots op het harde werk dat is verzet.”
Lees ook:
- Eurostar krijgt mogelijk Spaanse concurrentie in kanaaltunnel
- Spanje kiest voor veelbelovende aanpak bij liberalisering spoormarkt
- Ouigo laat eerste commerciele hogesnelheidstrein rijden tussen Madrid en Barcelona
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?