Goederentreinen van DB Cargo

Spoorvervoerders trekken aan bel bij EU over verstoringen op Duits spoornet

Een achttal belangenverenigingen voor spoorgoederenvervoerders waaronder RailGood heeft bij de Europese Commissie dinsdag aan de bel getrokken om aandacht te vragen voor de situatie waarin vervoerders zich bevinden.

Deze organisaties zeggen dat vervoerders de afgelopen weken zoveel hinder hebben ondervonden van verstoringen in Duitsland, dat het goederenvervoer op de belangrijkste spoorcorridors vrijwel tot stilstand is gekomen. Dat raakt niet alleen de bedrijfsvoering, zeggen de clubs in een brief aan de Commissie, maar ook de doelen van de Europese Green Deal.

De brancheorganisaties wijzen naar de uitvoerige werkzaamheden die DB Netz op dit moment uitvoert. De ondertekenaars twijfelen niet aan de inzet en toewijding van DB Netz, maar zien de laatste tijd teveel verstoring als gevolg van problemen met wissels, seinen en personeelstekorten bij de spoorbeheerder. Daardoor dreigt de Rhine-Alpine-Corridor vast te lopen. De organisaties twijfelen op dit punt openlijk of DB Netz in staat is deze problemen op te lossen.

Speciale commissie voor grote projecten

Dat heeft volgens de belangenclubs, waar ook de European Rail Freight Association, Netzwerk Europäischer Eisenbahnen en the International Union of Wagon Keepers, toe behoren, Europe-brede repercussies. Opstoppingen in Duitsland kunnen elders op het continent ook voor problemen zorgen, waaronder in de havens. Hierdoor komen de aanvoerlijnen in gevaar.

De ondertekenaars roepen DB en DB Netz in hun brief aan de Commissie op om onder andere meer werk te maken van betere coördinatie tussen spoorbeheerders, gelijke behandeling van spoorgoederenvervoerders bij opstoppingen, het beter in de gaten houden van de voortgang van werkzaamheden en noodplannen om op terug te kunnen vallen bij problemen.

Daarnaast willen de belangenverenigingen dat er een commissie in het leven geroepen wordt die plannen onder de loep neemt die mogelijk voor veel verstoring en trein uitval kunnen zorgen.

De overigen ondertekenaars zijn de European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services, de European Shippers Council, Essenscia en de International Union for Road-Rail Combined Transport.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorvervoerders trekken aan bel bij EU over verstoringen op Duits spoornet | SpoorPro.nl
Goederentreinen van DB Cargo

Spoorvervoerders trekken aan bel bij EU over verstoringen op Duits spoornet

Een achttal belangenverenigingen voor spoorgoederenvervoerders waaronder RailGood heeft bij de Europese Commissie dinsdag aan de bel getrokken om aandacht te vragen voor de situatie waarin vervoerders zich bevinden.

Deze organisaties zeggen dat vervoerders de afgelopen weken zoveel hinder hebben ondervonden van verstoringen in Duitsland, dat het goederenvervoer op de belangrijkste spoorcorridors vrijwel tot stilstand is gekomen. Dat raakt niet alleen de bedrijfsvoering, zeggen de clubs in een brief aan de Commissie, maar ook de doelen van de Europese Green Deal.

De brancheorganisaties wijzen naar de uitvoerige werkzaamheden die DB Netz op dit moment uitvoert. De ondertekenaars twijfelen niet aan de inzet en toewijding van DB Netz, maar zien de laatste tijd teveel verstoring als gevolg van problemen met wissels, seinen en personeelstekorten bij de spoorbeheerder. Daardoor dreigt de Rhine-Alpine-Corridor vast te lopen. De organisaties twijfelen op dit punt openlijk of DB Netz in staat is deze problemen op te lossen.

Speciale commissie voor grote projecten

Dat heeft volgens de belangenclubs, waar ook de European Rail Freight Association, Netzwerk Europäischer Eisenbahnen en the International Union of Wagon Keepers, toe behoren, Europe-brede repercussies. Opstoppingen in Duitsland kunnen elders op het continent ook voor problemen zorgen, waaronder in de havens. Hierdoor komen de aanvoerlijnen in gevaar.

De ondertekenaars roepen DB en DB Netz in hun brief aan de Commissie op om onder andere meer werk te maken van betere coördinatie tussen spoorbeheerders, gelijke behandeling van spoorgoederenvervoerders bij opstoppingen, het beter in de gaten houden van de voortgang van werkzaamheden en noodplannen om op terug te kunnen vallen bij problemen.

Daarnaast willen de belangenverenigingen dat er een commissie in het leven geroepen wordt die plannen onder de loep neemt die mogelijk voor veel verstoring en trein uitval kunnen zorgen.

De overigen ondertekenaars zijn de European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services, de European Shippers Council, Essenscia en de International Union for Road-Rail Combined Transport.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.