Ophef over haalbaarheidsstudies EU naar nieuwe treinverbindingen met China

De Europese Commissie legt de laatste hand aan haalbaarheidsstudies naar nieuwe treinverbindingen tussen de EU en China. Dat heeft vakblad Handelsblatt deze week boven water gekregen. De plannen lijken haaks te staan op uitspraken van Commissievoorzitter Ursala von der Leyen tijdens de Staat van de Unie 2021, toen ze had over het tegengas geven aan China.

Dat moet gebeuren in de vorm van een Europese tegenhanger van het Chinese Belt and Road-plan, ook wel de Global Gateway genoemd. Daarmee wil Brussel nieuwe verbindingen optuigen, maar dan met aandacht voor democratische besluitvorming, mensenrechten en transparantie.

Desondanks treft de Commissie voorbereidingen om onderzoek te doen naar nieuwe spoorverbindingen met China. Daarmee is een bedrag van een miljoen euro gemoeid. Het Chinese bureau voor ontwikkeling en hervorming NDRC draagt waarschijnlijk een vergelijkbaar bedrag bij. De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling en de Aziatische Infrastructuurinvesteringsbank zouden eveneens bij de plannen betrokken zijn.

‘Op maat gemaakt’

Noah Barkin van het German Marshall Fund zegt in gesprek met het Duitse vakblad dat de haalbaarheidsstudies “op maat gemaakt zijn” voor de Belt and Road-strategie van China. Barkin plaatst bovendien vraagtekens bij de timing van de studie, aangezien de EU juist nu een nieuwe geostrategische benadering van het infrastructuurbeleid propageert.

Om die reden zou binnen de Europese Commissie onenigheid zijn ontstaan over de haalbaarheidsstudies. In een reactie spreekt de Commissie overigens nog wel met een stem: “Het is hoofddoel van de studies is niet om een bepaald land te ondersteunen bij de ontwikkeling van nieuwe infrastructuur maar om de weerbaarheid van de aanvoerlijnen te garanderen”.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.