Rangeerterrein Kijfhoek Zwijndrecht

Automatisch sorteren Kijfhoek niet mogelijk door scheuren in hoofdrailremmen

Het is sinds woensdagmiddag 15.15 uur niet mogelijk om wagens automatisch te sorteren op Kijfhoek. ProRail meldt dat bij een controle scheuren in de twee hoofdrailremmen van het heuvelsysteem zijn ontdekt. Dit heeft een negatieve impact op het nationaal en internationaal spoorgoederenvervoer.

Er is inmiddels een alternatief sorteerproces ingericht dat het mogelijk maakt om wagons op de vertreksporen te plaatsen. Maar volgens spoorgoederenvervoerder DB Cargo is dit proces erg tijdrovend.

“Wat wij nu doen is op een klassieke, veilige en tijdrovende manier aan de zuidzijde steeds de wagens op de goede plek te zetten. Hiermee wordt de capaciteit meer dan gehalveerd en het aantal personeelsleden dat hierbij moet worden betrokken is flink toegenomen”, aldus woordvoerder Jelle Rebbers. Volgens hem is de negatieve impact op de punctualiteit van het wagenladingvervoer van, naar en in Nederland erg groot.

Herstel hoofdrailremmen Kijfhoek

ProRail meldt dat vrijdag een hoofdrailrem wordt hersteld en op zaterdag de tweede. De spoorbeheerder verwacht daarom dat het automatisch sorteersysteem zondag in de loop van de dag weer in gebruik kan worden genomen. “Voor deze herstelwerkzaamheden zijn specialistische lasploegen nodig die slechts beperkt beschikbaar zijn”, licht woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail toe.

Naast de problemen op Kijfhoek heeft het goederenvervoer last van de spoorstaking bij Deutsche Bahn. Dit zorgt volgens DB Cargo voor vertraging en uitval van treinen. Vakbond GDL heeft zijn leden opgeroepen om het werk neer te leggen tot tenminste dinsdag 7 september 02.00 uur.

Modernisering heuvelsysteem

In mei van dit jaar werd bekend dat Siemens in 2023 en 2024 het heuvelsysteem op Kijfhoek gaat moderniseren. Daarbij worden zowel het elektronische deel als de mechanische componenten vernieuwd. Dat is hard nodig, want het heuvelsysteem dat in 1999 in gebruik is genomen kampt de laatste jaren regelmatig met storingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Automatisch sorteren Kijfhoek niet mogelijk door scheuren in hoofdrailremmen | SpoorPro.nl
Rangeerterrein Kijfhoek Zwijndrecht

Automatisch sorteren Kijfhoek niet mogelijk door scheuren in hoofdrailremmen

Het is sinds woensdagmiddag 15.15 uur niet mogelijk om wagens automatisch te sorteren op Kijfhoek. ProRail meldt dat bij een controle scheuren in de twee hoofdrailremmen van het heuvelsysteem zijn ontdekt. Dit heeft een negatieve impact op het nationaal en internationaal spoorgoederenvervoer.

Er is inmiddels een alternatief sorteerproces ingericht dat het mogelijk maakt om wagons op de vertreksporen te plaatsen. Maar volgens spoorgoederenvervoerder DB Cargo is dit proces erg tijdrovend.

“Wat wij nu doen is op een klassieke, veilige en tijdrovende manier aan de zuidzijde steeds de wagens op de goede plek te zetten. Hiermee wordt de capaciteit meer dan gehalveerd en het aantal personeelsleden dat hierbij moet worden betrokken is flink toegenomen”, aldus woordvoerder Jelle Rebbers. Volgens hem is de negatieve impact op de punctualiteit van het wagenladingvervoer van, naar en in Nederland erg groot.

Herstel hoofdrailremmen Kijfhoek

ProRail meldt dat vrijdag een hoofdrailrem wordt hersteld en op zaterdag de tweede. De spoorbeheerder verwacht daarom dat het automatisch sorteersysteem zondag in de loop van de dag weer in gebruik kan worden genomen. “Voor deze herstelwerkzaamheden zijn specialistische lasploegen nodig die slechts beperkt beschikbaar zijn”, licht woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail toe.

Naast de problemen op Kijfhoek heeft het goederenvervoer last van de spoorstaking bij Deutsche Bahn. Dit zorgt volgens DB Cargo voor vertraging en uitval van treinen. Vakbond GDL heeft zijn leden opgeroepen om het werk neer te leggen tot tenminste dinsdag 7 september 02.00 uur.

Modernisering heuvelsysteem

In mei van dit jaar werd bekend dat Siemens in 2023 en 2024 het heuvelsysteem op Kijfhoek gaat moderniseren. Daarbij worden zowel het elektronische deel als de mechanische componenten vernieuwd. Dat is hard nodig, want het heuvelsysteem dat in 1999 in gebruik is genomen kampt de laatste jaren regelmatig met storingen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.