IJzeren Rijn, spoorlijn,

‘Nieuw onderzoek naar aanleg IJzeren Rijn’

Nederland werkt mee aan een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe treinverbinding van Antwerpen naar het Ruhrgebied. Dat schrijven verschillende Belgische media. Eerder zag Nederland een heropening van die zogenoemde IJzeren Rijn niet zitten omdat het oude tracé door een natuurgebied loopt.

Ook een route via Venlo kon niet op veel steun rekenen vanuit de Nederlandse politiek, mede door lobby vanuit de haven van Rotterdam. Dat er toch een nieuwe kosten-batenstudie komt, heeft te maken met een aantal zaken die vijf jaar geleden nog niet speelden. Zo is er de stikstofproblematiek en zijn er nieuwe milieu-eisen, waardoor goederenvervoer per spoor interessanter wordt. Ook moet worden gekeken of de nieuwe lijn ook voor personenvervoer kan worden gebruikt.

Gezamenlijke studie

Bronnen rond het onderzoek spreken van een “voorzichtige opening” die door Nederland wordt geboden. De nieuwe studie wordt gezamenlijk betaald door Nederland, Duitsland en België.

De échte IJzeren Rijn, die sinds de negentiende eeuw de Antwerpse haven met het Duitse Ruhrgebied verbond en een stuk mocht afsnijden via Nederlands grondgebied, raakte al in 1992 in onbruik, omdat de Nederlandse Limburgers rust wilden voor het Nationaal park De Meinweg met zijn weelderige broekbossen, wilde zwijnen en kwakende knoflookpadden.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.