Siemens wint aanbesteding voor modernisering heuvelsysteem Kijfhoek
ProRail heeft de modernisering van het heuvelsysteem op goederenemplacement Kijfhoek aan Siemens Mobility gegund. Siemens gaat zowel het elektronische deel als de mechanische componenten vernieuwen. De werkzaamheden starten medio 2023 en worden eind 2024 afgerond.
Het contract werd donderdag op afstand ondertekend door ProRail-topman John Voppen, operationeel directeur Ans Rietstra van ProRail, algemeen directeur Olivier Gueydan en financieel directeur Ad van Paassen van Siemens Mobility.
Goederenemplacement Kijfhoek werd in 1980 en in 1999 is het huidige MSR-32 heuvelsysteem van Siemens geïnstalleerd. Voor de ingebruikname van de Betuweroute is Kijfhoek in 2007 voor een deel gemoderniseerd. Siemens vernieuwt het elektronische deel, waaronder computers en sensoren en de mechanische componenten zoals railremmen en het bijdruksysteem.
Modernisering heuvelsysteem
De modernisering van het heuvelsysteem op emplacement Kijfhoek is belangrijk nieuws voor de goederenvervoerders en verladers, vindt operationeel directeur Ans Rietstra: “Met de modernisering van het heuvelsysteem investeren we in de veiligheid en beschikbaarheid van Kijfhoek voor de komende decennia. Kijfhoek is een belangrijk knooppunt voor het spoorgoederenvervoer, waar op een snelle, efficiënte en veilige wijze wagons worden gesorteerd. Met een gemoderniseerde heuvel kunnen we de groei van het spoorgoederenvervoer in de toekomst faciliteren.”
Arjan Mann, Senior Accountmanager bij Siemens Mobility: “De migratie van het huidige naar het nieuwe systeem vindt de komende jaren plaats in nauwe samenwerking met ProRail en met onze partners en toeleveranciers. Veiligheid en efficiëntie gaan daarbij hand in hand.”
Lees ook:
- ProRail vervangt frame tweede hoofdrailrem Kijfhoek
- ILT wil puntensysteem spoorveiligheid in Rotterdamse haven
- Hinder spoorgoederenvervoer door werkzaamheden aan heuvelsysteem Kijfhoek
- ‘Storing Kijfhoek veroorzaakt door ontbrekend onderdeel na montage hoofdrailrem’
- Rapport Crisislab: slechte spoorgoedereninfra door uitgesteld onderhoud en versnipperd beheer
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?