Een goederentrein bij Chemelot, foto: ANP

Nieuwe spoorverbinding Chemelot afgeblazen wegens te hoge kosten

Er komt geen nieuwe spoorverbinding met Chemelot. Een plan om ten zuiden van het industrieterrein bij Geleen een nieuwe spoorverbinding aan te leggen is te duur, laat de provincie Limburg woensdag weten. Het was de bedoeling nog dit jaar met de aanleg van deze spoorlijn te beginnen.

Nu is er alleen een spoorweg aan de noordkant van Chemelot. Dat betekent dat alle treinen die vanaf Chemelot naar het zuiden moeten, via deze noordaansluiting om moeten rijden. Dat levert veel hinder op voor bewoners langs het spoor tussen Geleen en Sittard.

Om die hinder, het rangeren van treinen en de veiligheidsrisico’s te verminderen werd in 2011 het plan opgevat om een spoorweg ten zuiden van Chemelot aan te leggen. Daarvoor werd een budget gepland van 25 miljoen euro, te betalen door Rijk, provincie, de gemeente Sittard-Geleen en bedrijven op Chemelot. Nu blijkt dat dit budget met zeker vijf miljoen euro wordt overschreden, vinden de geldschieters het te duur worden en is het plan afgeblazen.

(Bron: ANP)

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Nieuwe spoorverbinding Chemelot afgeblazen wegens te hoge kosten”

Mario Van der Ent|28.05.20|14:16

Negen jaar (langer) praten over hinder kost ruim 5 miljoen euro meer …

Marc Busio|28.05.20|16:45

Dit lijkt wel een herhaling van die nieuwe spooraansluiting voor NedCar, tegenwoordig VDL, in Born die er nooit kwam. Daar ging het ook om een bestaande aansluiting die niet optimaal was, maar waarbij een verbeterd trace erg in de papieren zou gaan lopen. Men heeft er goed aan gedaan om ook hier niet door te zetten, want hoewel VDL helemaal niets per spoor laat aanvoeren is het op de sporen van Chemelot nu ook bepaald geen ‘va et vien’ om het maar zwak uit te drukken.

Dolf Heibloem|28.05.20|17:22

Als het een wegverbinding zou betreffen zal die 5 miljoen ongetwijfeld geen belemmering zijn geweest.

Marc Busio|29.05.20|15:27

Ik kan me ook herinneren dat ze een jaar of tien geleden een spoorlijntje vanuit Maastricht naar een overslagpunt in het Belgische Lanaken voor miljoenen euro’s opgeknapt, waarna er ‘zeggen en schrijven’ een enkele goederentrein overheen heeft gereden om een lading kwartszand vanuit Roemenie aan te komen leveren. Kortom, geen enkele aanleiding om in Limburg nog nieuwe zijlijntjes aan te leggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.